Wednesday, February 4, 2015

STEAMBOAT... perrrgghh yuMmy...


Bila saya google semula N3 berkenaan Steamboat ala Johnnys yang saya keluarkan adalah pada tahun 2012.. Alahai..lamanya..dan bila saya google semula dah banyak rupanya resepi terkini yang di upload oleh blogger lain. Ada banyak versi yang boleh di cuba.

Kali ini saya masih menggunakan resepi asal yang saya buat dulu...tetapi saya ubah dan tambah sedikit bahan agar rasa kuah steamboatnya lebih mengancam!
Untuk air rebusannya pula, saya gunakan stok ayam yang saya buat dari tumisan bawang putih dan sedikit halia, sebatang serai, sepotong kecil asam gelugur(agar tidak hanyir) dan beberapa pasang kaki ayam. Saya gunakan hanya sedikit saja minyak untuk menumis agar bau bawang putih dan halia dapat mewangikan lagi bau stok ayam itu.
Semuanya saya buat awal untuk mendapat rasa yang sebati terutama kuah steamboat itu.


Hajat dihati ingin singgah ke Pasar borong Serdang  untuk mendapatkan daging segar.
Ketika menuju ke hala kajang, jalan jadi padat...jammed la pulak..apalagi terus aje ubah rancangan. Cancel hajat hati nak beli daging fresh..dan akhirnya ke Tesco saje..Untuk bahan basah saya gunakan ayam, udang, ikan salmon, tahu, sayur hijau segar , cendawan dan mee. Kalau rajin bolehlah di tambah dengan berbagai lagi bahan yang seperti di Johnnys...




Untuk memeriah kan lagi suasana ber steamboat, saya juga sediakan dessert yang menjadi kemestian bagi kami order jika ke Restoran steamboat tersebut...


Resepi boleh klik di sini ya... RED RUBY..

STEAMBOAT SAUCE...ala Johnny's
BAHAN-BAHAN

4 ulas bawang putih
1 inci halia
4 sudu makan cili kisar
2 sudu makan sos tiram*
3/4 cawan sour plum sos*
2 sudu makan sos ikan*
2 sudu makan cili sos*
2 sudu makan minyak bijan
1/2 kiub ayam
1 keping kecil gula kerek/melaka
2 sudu makan bijan sangai
air dari perahan sebiji lemon
1 mangkuk air.
gula dan garam secukup rasa
1 1/2 sudu makan tepung jagung
1 Tangkai daun ketumbar
(Dicincang. Akar dan batangnya juga di ambil)

CARA MEMASAK:-
Tumbuk bawang putih dan halia. Tumiskan sehingga naik bau dan kekuningan. Masukkan cili kisar. Masak sehingga naik minyaknya. Tuang sedikit air dan masak semula sehingga pekat dan naik minyak nya.(untuk memastikan cili kisar benar-benar masak)
Masukkan pula bahan yang bertanda* dan gaul rata. Masak sebentar. Tuangkan air. Kacau rata dan apabila mendidih masukkan gula kerek. Masak sehingga gula hancur. Kemudian baru masukkan sos ikan dan akar serta batang daun ketumbar.
Pekatkan kuah dengan tepung jagung yang telah di cairkan dengan sedikit air. Kacau selalu waktu menuang cairan tepung kedalam kuah supaya tidak ber gumpal.
Akhir sekali masukkan minyak bijan, bijan sangai, garam dan gula(jika perlu) secukup rasa. Angkat.
Tabur dan gaul rata daun ketumbar cincang ketika menghidang.

#Hanya masukkan minyak bijan di saat akhir supaya tidak berbau seperti hangus.

3 comments:

cheq da said...

Hmmmm...sedapnya

Dilah Naim said...

terimakasih sudi share resepi sos steamboat ala johnny's..dah lama mencari sebab nak cuba sendiri buat steamboat kat rumah makan ramai2 dengan family.. ;-)

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)