KLIK KLIK NUFFNANG

Saturday, August 4, 2012

Malbari Lamb


Hari ini seakan dah di set kat  fikiran saya nak masak Malbari Lamb. Selalunya saya masak
Daging Malbari resepi dari arwah ibu saudara saya. Resepi boleh lihat SINI ya...
Seperti ada naluri menyatakan tentu keluarga saya suka..... Beria benar saya mengambil lamb slice yang di jual di Tesco tu...Nak try masak Malbari.
Tak pernah saya buat untuk family saya sebelum ini....
Dan biasalah...selalunya ia dimakan bersama nasi yang special sikit. Lalu saya masakkan Nasi Hujan Panas (kali ni saya kurangkan kandungan minyak nya), Kurma Ayam dan jelatah sempoi ajer.


Aduhai...seronok betul hari ni sebab Malbari Lamb saya begitu menyengat rasa....
Memang sedap sampai anak bongsu saya Lisa pun cakap sedap 'kambem' ni..... bertambah-tambah nasi dia makan(selalu susah sgt nak suruh makan nasi).
 Alamak! kesian Kurma Ayam saya....kena ketepi sebab ada lauk yang lebih sedap!
Tak pa esok sahur kita makan Kurma Ayam ya....


Tadi sekembalinya anak kedua saya Amirul dari Kolej, Beliau makan nasi....(time ni la saya dapat snap gambar ...tu pun bawah lampu...terang benderang!)
 Bila saya dekat, dia bertanya saya.... Boleh angah habiskan Kambing? Hahaha....sampai begitu sekali!...Siap pesan lagi tu..lain kali kalau ibu masak, kambing tu  banyak-banyak!...Memang sedap! terasa rempah jintan nya dengan masam sedikit disamping rasa manis kicap dan raisin....Memang ngam la kalau makan dengan nasi briyani ....nasi minyak....nasi tomato...kira segala nasi pun sesueiiii la! 
Dalam fikiran saya, ok.....Raya nanti ini antara menu saya....

 MALBARI LAMB

BAHAN-BAHAN

1 Kilo daging kambing(lamb)

1/4 cawan kicap manis

2 tbsp serbuk jintan manis

2 batang kulit kayu manis

6 biji buah pelaga

4 kuntum bunga lawang*

10 ulas bawang merah*

2 inci halia*

4 ulas bawang putih*

1/2 cawan cili kisar

2 tbsp cuka
(saya ganti dgn sour plum sos)

2 biji biji bawang besar

4 tbsp kismis 


CARA MENYEDIAKAN:-

1. Hiris nipis-nipis daging dan perapkan bersama cili kisar, kicap, cuka dan 1 tbsp jintan manis. Perap semalaman akan menyedapkan lagi rasa daging.

2. Kisar bahan yang bertanda *. Tumiskan rempah penumis dan masukkan bahan kisar.

3.Masak hingga naik bau. Masukkan daging dan masak sehingga daging empuk atau kuahnya menjadi pekat bersalut. Tambahkan kicap jika warna kuah kurang hitam.

3. Jika anda tidak menggunakan cuka atau sos hoisin masukkan air asam jawa secukup rasa. Masakan ini seharusnya ada rasa masam.

4. Masukkan kismis dan lebihan jintan manis, gaul rata. masukkan pula bawang besar yang di hiris kasar. Gaul rata biarkan sebentar dan angkat.


4 comments:

quinnie said...

salam kenal..sedap nya menu..:)

nOOrsha said...

Saya tgk ni pun rasa pecah selera..sedapnya kak..:-)

inahar ali said...

perghhh..mmg meliurkan!! wajib masuk list resipi yan nih..mekacehh ye! muaaah!!

Outbound di malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...