Thursday, March 29, 2012

GULAI TEMPOYAK IKAN PATIN



Assalamualaikum...

Ikan Patin ini saya beli di sebuah gerai di pasar tani di Maeps. Selepas ber brisk walking pada hari sabtu

 singgah minum-minum dan membeli sedikit keperluan untuk memasak. Gerai itu hanya menjual ikan -ikan 

sungai. Saya tak pernah masak sendiri ikan patin.Jika ikan jenis lain tu selalulah.... Selalunya jika teringin nak

 makan gulai ikan patin saya akan ke Ipoh Station yang terletak di Puchong  Utama.




Kebetulan stok tempoyak hasil tangan saya masih ada tersimpan di dalam peti sejuk maka dapatlah saya 

buat gulai tempoyak yang pekat-pekat....barulah ummmppphhhh.... Opst...yang bahagian kepala tu saya 

punya...tak lari pun...sebab kat rumah ni saya seorang ajer yang pandai dan suka makan bahagian kepala 

tu...untung sungguh...tak payah berebutttt....



Nak masak nya pun senang ajer....kalau malas blend ajer semua bahan....tapi saya tetap suka jika bahan

nya di tumbuk...dah biasa gitu sukar nak di ubah.....


GULAI TEMPOYAK IKAN PATIN

BAHAN-BAHAN

1 ekor ikan patin

10-15 biji cili padi.
(boleh juga di campur cili merah)

1 inci kunyit hidup

4 sudu besar tempoyak

1 keping asam gelugor

1 mangkuk air

3 batang serai
(dititik)

garam secukup rasa

CARA MENYEDIAKAN:-

1. Siang dan cuci ikan patin. (saya cuci dengan sedikit tepung utk hilang bau dan lendir)

2.Tumbuk kunyit hidup dan cili api sehingga lumat.

3. Satukan kesemua bahan dan masak di atas api yang perlahan ( merenih)

4. Masukkan garam secukup rasa. Jika suka boleh di tambah daun kesum dan bunga kantan.

5. Bolehlah di angkat apabila kuah agak pekat dan ikan telah masak sepenuhnya.



13 comments:

ijayuji said...

Salam kak! kita teringin betul nak makan tempoyak2 gini, tp tak pernah sempat nk buat tempoyak sendirik sbb kalau jumpa durian kat sini abis dimakan gitu ajerr hihihi... sbb sini pyh nak jumpa durian yg masak betul2 gituu :D

Amie said...

Assalamualaikum Kak Azian,
gulai tempoyak patin memang sedap, keluar bau tempoyak hilang bau lumpur patin, kita pun suka masak begini. Samalah... anak2 tak pandai makan kepalanya, kitalah yang makan.

ummiaisyah said...

salam kenal Azian..
kiter pon pminat tempoyak...kalo ada ikan patin mesti dimasak camni...sib baik buat tempoyak sendiri kn..kalo bli mahei!

Mas said...

hmmm..pekat likat gulai tempoyak patin tu..
terbaikkkk....

HomeKreation said...

Org perak cam Along memang tak leh tengok lauk camni.... boleh nanges you.... huuuuuu

Kak Noor said...

Kak Noor orang Penang, memang x reti makan gulai tempoyak ikan patin ni. Anak-anak pun x pandai makan. Tapi bila anak Kak Noor belajar di Kuantan, dah terpikat dengan masakan ini dan menyuruh akak memasaknya pulak. Dia kata sedap....

azian said...

Ijayuji,kena pos dari sini la jwp nyer...

azian said...

Amie, memang betul...kuat betul bau tempoyak..tambah2 klu pekat kuahnya...

azian said...

klu buat sendiri tempoyak puas hati ya ummiaisyah,memang mahal klu beli...

azian said...

Mas, lagi pekat lagi sedappp.

azian said...

Along, sama lah kita...

azian said...

Kak Noor memang tak blh tolak klu dah terpikat...makan pulak dgn nasi panas dan ikan masin ...aduh berpinggan2 boleh habis.

Sue @ Nenie said...

Salam ziarah...Wahh sedapnya masak tempoyak...tambah cili kasi pedas memang ngancam tapi kecian plak kat kanak2 ribena nanti kan tak leh makan..