Sunday, January 23, 2011

Potato Bun 1


Salam. Dulu-dulu saya gemarkan potato bun dari Carrefour Subang Jaya. Setiap kali pergi ke situ pasti 

seplastik di capai. Tapi kini Tesco berhampiran rumah juga telah menghasilkan rasa dan kualiti yang sama.

Rasa ingin mencuba sendiri begitu kuat dan sememangnya saya yakin mampu membuatnya cuma saya

perlu mencari resepi yang mana satu yang berjaya memenuhi citarasa saya. Sebenarnya ini juga suatu cabaran 

buat diri saya untuk menghasilkan potato bread yang lemak berkrim dan gebu. 

Resepi pertama ini saya ambil dari dapur  Mamafahmi. Disebabkan beliau seorang yang agak pakar membuat 

roti-roti ni...maka saya 'harus' mencuba. Hasil nya tidak mengecewakan dan bagi kali pertama membuatnya 

saya rasa puas hati. Resepi beliau juga telah di cuba oleh beberapa teman dari Facebook . Thanks Mama for sharing....



Bagi mereka yang ingin mencuba saya catatkan resepinya di bawah...



POTATO BUNS


BAHAN-BAHAN

150ml susu segar

1/2 egg -setengah lagi untuk egg wash

2 tbsp gula kastor

90 gm kentang lenyek
(ditimbang selepas lenyek) 

350 gm tepung roti
 
1 tbsp milk powder

4 gm yis kering
 
1/2 tbsp butter



Custard :

2 tbsp tepung kastard

3/4 cawan fresh milk

3 tbsp gula


- Masak bahan kastard di atas api perlahan hingga pekat.



CARA:-


1. Satukan semua  bahan membuat roti. Uli sehingga adunan lembut dan tidak melekat.
( saya gunakan mixer)

2. Perap adunan sehingga naik dua kali ganda.


3. Tumbuk adunan untk membuang angin di dalam adunan. Bahagikan doh sama rata. Bulat-bulat kan dan masukkan kedalam loyang. Perap lagi selama 30-40 minit. 

4. Sapukan egg wash dan paipkan custard di atas nya.

5. Bakar selama 20-30 minit dengan kepanasan 160-C atau mengikut oven masing-masing.





2 comments:

Chik Att said...

nak cuba ni ....

Cikgu Zam said...

salam kak Azian,
Tahniah tahniah tahiah,
Saya tabik lah...!!!!!!