Thursday, May 3, 2012

BADAK BERENDAM




Ini kes terliur melihatkan post dari anak saudara kat Facebook.... Memang kebetulan sungguh , inti kelapa 

bergula melaka yang saya beli ketika melawat kakak ipar saya di Kuala Pilah masih ada. Kelapa untuk di 

buat santan juga ada daun pandan pula ada kat belakang tu 2-3 pasu... cuma tepung pulut ajer yang tak da....

Namun sebab dah terliur sangat hingga dah terasa-rasa kat tekak ni...hehehe, rajin sungguhlah saya ni  

singgah ke kedai runcit berhampiran untuk membeli tepung pulut.... Nak kata apa....kalau dah nak tu...

semua bolehhhhhh...


Saya sukakan gandingan santan pekat, tepung pulut dan inti kelapa ....sungguh nikmat ...

tapi tak boleh makan selalu...

Kalau dulu ketika arwah kakak ipar saya masih ada , pasti ada juadah begini bila saya bertandang

 kerumahnya di Pasoh,Negeri Sembilan. Sungguh enak dan ada kelainan rasanya...dan sukar untuk 

menikmati hidangan se enak itu kini....


Tak payah guna daun bagai...rasanya sama ajer macam Kuih Koci , kegemaran anak bongsu saya 

Lisa...



Walau tidak dapat kelapa yang agak muda tapi saya minta kelapa yang paling muda yang ada kat kedai tu...

hehehe ...jadilah.....

Namun terasa puas sebab apa yang nak dah dapatttt....

Buat minum petang dengan secawan teh O.....tak terliur ker??????


KUIH BADAK BERENDAM

BAHAN-BAHAN

DOH

Tepung pulut secukupnya

air daun pandan
(daun pandan dikisar dengan sedikit air)

secubit garam

sedikit 1-2 sudu santan

inti kelapa secukupnya


KUAH SANTAN

Santan pekat secukup nya

sedikit garam 

CARA MENYEDIAKAN:-

1. Satukan tepung pulut, garam dan santan. Tuang air daun pandan sedikit demi sedikit sambil diuli sehingga

adunan tidak melekat pada tangan/dinding mangkuk adunan.

2. Bahagikan adunan sama rata  sebesar bola golf.

3. Leperkan dan isikan inti kelapa. Bulat kan kembali. Susunkan di dalam loyang atau mangkuk tahan panas yang telah di sapu sedikit minyak masak.

4. Gaul rata pati santan dengan garam. Tuangkan kedalam loyang yang berisi doh tadi.

5. Kukus di dalam kukusan yang telah di didihkan airnya terlebih dahulu. Kukus sehingga doh masak atau lebih kurang 30 minit. Angkat dan sejukkan.



3 comments:

Chah said...

amboi moolat2 tul badak2 tu yer..aman je berendam, tk hengat nk nk kena ngap sekor2...heheheh...saya suka kuih orang lama2 ni...maklumla kita nipun bukannya baru lagi...

zila 4ever said...

salam kenal dan berziarah disini sambil follow..tq yer sudi jengah blog kita..:)sy share resepi badak berendam nie x pernah makan lg tau..he hehe jakun nie:)

rafaliah said...

fuhh..sedap sedapp..teringin lak nak buat tapi takut tak jadi..
btw, jom exchg link yea..tq..:-)