KLIK KLIK NUFFNANG

Thursday, December 1, 2011

AYAM MASAK MERAH



Assalamualaikum... dah masak ke belum? Tentu ada yang tengah berfikir-fikir nak masak apa ya....

Kalau nak try apa yang saya masak ni ... silalah.....

Kalau saya dan keluarga makan di restoran Thai mesti tak tinggal order Daging Masak Merah.

Tapi kali ni kat rumah dan masak sendiri saya cuba buat pula Ayam Masak Merah ala-ala Daging Masak Merah yang kat restoran tu....

Bukan nya apa sesekali tukar selera...hehehe yang sebetulnya  stok daging tak da dalam fridge dan yang ada hanya lah ayam...Bantai saja la Labu....... 

Sambutan tentulah memberansangkan...dalam rumah ni kalau ayam no 1 !.





Memang sedap dengan gandingan bawang besar yang manis bila dikunyah...ada pula Tom Yam dam Telur 

Dadar dengan nasi panas...mau 2 pinggan nasi.....

Kalau agak-agak malas nak masak lain atau pun tak cukup masa , masakan ini sudah cukup sempurna...Ada 

ayam dan sayur-sayuran. Tak perlu yang lain lagi....



AYAM MASAK MERAH

BAHAN-BAHAN

400gm ayam

3 tbsp cili kisar

2 biji bawang merah*

2 ulas bawang putih*

1 tbsp sos tiram

2 tbsp sos nampla

4 tbsp sos cili mae phranom

2 tbsp sos cili 

1 labu bawang besar

karot, cauliflower, baby corn

4-6 biji cili akar
( dititik)

gula secukup rasa.

CARA MENYEDIAKAN:-

1. Potong ayam kecil-kecil, cuci toskan dan lumurkan dengan garam dan kunyit.
Goreng garing dan ketepikan.

2. Tumbuk lumat bahan bertanda*.

3. Tumis baan yang ditumbuk sehingga naik bau. Masukkan cili kisar dan masak sehingga cili pecah minyak.

4. Masukkan kesemua sos dan gaul rata. Masakkan sebentar dan masukkan gula secukup rasa. Tidak perlu tambah garam kerana sos tiram dan sos nampla telah cukup masin.

5. Masukkan sayur-sayuran yang telah dipotong, bawang besar yang di potong kasar dan juga cili akar.

6. Akhir sekali masukkan ayam yang telah di goreng dan gaul rata. Jika suka tambahkan sedikit air dan masak sebentar untuk mendapatkan yang berkuah sedikit.

7. taburkan daun ketumbar untuk aroma yang lebih enak.


1 comment:

Anna Qawina said...

lauk gini memang sedap, biasa masak main campak je..xde sukatan..hehe..yg pasti mkn ngan nai panas..huh..menambah2 ni..