KLIK KLIK NUFFNANG

Thursday, November 4, 2010

MASAK LEMAK TELOR ITIK DGN BELIMBING


Semasa ke pasar basah tempohari saya sempat mengambil telor itik. Kebetulan ternampak ada belimbing 

buluh dijual. Kecur air liur saya melihatnya dan memang berhasrat nak masak lemak telor itik dengan 

belimbing buloh. Biasalah oleh kerana suami saya orang N9 dan saya pula bersempadan dengannya maka 

masak lemak tu dah jadi favoretlah kiranya....Cuma kini tak boleh pedas-pedas sangat kerana perut dah mula 

tak tahan! Dah lama dah masak ni cuma tak sempat nak upload yer lah banyak keja nak mengedit gambar 

lagi....Tapi tak pa saya tunjukkan cara bagaimana nak masak supaya nanti adik-adik, teman-teman dan 

seangkatan dengannya boleh masak sendiri...


MASAK LEMAK TELOR DGN BELIMBING


# Masukkan cili api dan kunyit hidup yang telah ditumbuk dgn sedikit garam kedalam 1 1/2 biji kelapa yang telah di perah santannya-(santan skrg kurang lemak).Untuk adik-adik yang belum kahwin tu kena tumbuk lumat-lumat yer nanti bakal mak mertua reject hik hik hik...


# Setelah di kacau rata masukkan serai yang telah dititik.


# Masukkan pula sedikit ikan bilis untuk memberi rasa pada kuah.


# Bila dah menggelegak masukkan pula telor itik yg telah di pecahkan ke dalam mangkuk melengkung. Kacau hanya di permukaannya saja supaya telor tidak hancur. Dan apabila telor mulai keras permukaannya bolehlah di kacau perlahan di bahagian bawahnya supaya telor masak rata. Awas 'perlahan ajer tau' nanti telor pecah!


# Akhir sekali masukkan belimbing buloh yang telah dihiris kedalam masakan.Tambahkan garam secukup rasa - saya tak letak kerana dah letak garam secukupnya sewaktu menumbuk awal tadi Kacau rata sebentar dan angkat. Kepanasan akan memasakkan belimbing itu.


# Taraaaa.....dah masak pun. Makan bersama ikan/ ikan masin goreng ....Kalau kat rumah saya suka makan lemak telor dengan kicap.......