Sunday, March 25, 2012

BUBUR PANCAWARNA


Assalamualaikum wbh..

Minggu lepas apabila saya melayari muka buku Group Tak Pandai Masak setelah sekian lama saya tidak berkesempatan mengikuti perkembangan group-group di Fb, Lepas satu-satu jenis bubur di perlihatkan dan membangkitkan selera saya.

Kebetulan pada hari Ahad minggu lepas saya berkesempatan singgah di Pasar Malam Kinrara. Ada dijual beranika jenis keledek di situ. Maka saya pun membeli keledek Oren untuk membuat Kuih Keria. Sewaktu menimbang peniaga tionghua itu bertanya kepada saya, akak tak mau beli kalor lain ka? Harga sama saja...
Saya senyum tetapi dalam hati terfikir juga untuk mengambilnya. Akhirnya saya campurkan sebiji satu warna yang lain. Tetapi masa tu tak lagi terfikir nak buat apa....

Jadi bila terlihatkan segala bubur/pengat di Fb tu saya dok teringatkan ubi keledek beraneka warna yang saya beli itu. Dan apabila buka peti sejuk ada pula sedikit lagi lebihan sekoteng yang saya beli di Melaka dulu dan juga sebelah labu lemak yang hampir kekeringan...
Lalu terhasillah bubur pancawarna yang meriah ini.....



# Untuk rujukan anak dara saya yang jauh dimata bersama rakan-rakan serumahnya yang rajin memasak....
Ibu/Cik Yan letakkan resepi di sini...nanti buat ya....


BUBUR PANCAWARNA

Sumber : Azian Collections


BAHAN-BAHAN

1 Biji keledek oren

1 biji keledek purple

1 biji keledek putih

1/4 biji labu lemak

segenggam sekoteng

2 helai daun pandan

11/2 senduk gula 

1 mangkok santan cair

1 mangkok santan pekat

secubit garam

CARA MENYEDIAKAN:-

1. Kupas kulit kesemua jenis ubi dan labu. Potong mengikut suka. Kalau nak cantik bentuklah ia sesuka hati....Asingkan.

2. Rebus keledek satu persatu warna. Mulakan dengan kalor putih dulu, angkat dan toskan. Kemudian oren, labu lemak dan keledek purple yang akhir. Masak hanya sekadar lembut bukan empuk.

3.Didihkan air didalam periuk dan masukkan sekoteng tanpa di basuh (petua dari chef Asma). Apabila sekoteng lembut bila di tekan boleh lah di toskan.

4. Masukkan santan cair, gula,bahan-bahan yang telah direbus dan daun pandan yang di simpulkan.Biarkan  mendidih dan semua ubi masak sehingga empuk.

5. Masukkan santan pekat dan secubit garam (utk membangkit rasa lemak). Kacau selalu supaya tidak pecah minyak, sehingga mendidih. Angkat.(jangan didihkan terlalu lama waktu ini utk mengelak dari santan 'berminyak'.


Selamat mencuba.

No comments: