Tuesday, May 3, 2011

SWEET SOUR CHICKEN CHOP


Assalamualaikum..

Bercinta juga saya nak mengupload N3 kali ni. Menggunakan broadband begitu menguji kesabaran.

Saya sempat ke bilik air mencuci muka barulah muncul gambar di skrin. Patutlah saya selalu ternampak ramai yang mengeluh
  
di FB mengenai kura-kura broadband ini. Selalunya saya gunakan streamyx dan jarang menghadapi masalah 

kura-kura ni....

Sebelum dia merajuk... jom tengok dinner kami tadi...Sweet Sour Chicken Chop . Ala.... yang ala-ala 

Hainanese Chicken Chop kat Kluang Station tu...

Tapi ini resepi citarasa saya la...Apa pun sudah pasti anak-anak saya suka....





SWEET SOUR CHICKEN CHOP

BAHAN-BAHAN

Bonless chicken

seasoning

lada sulah

putih telur

bread crumb

1 biji bawang besar

2 Ulas bawang putih

2 Ulas bawang merah

1 Tin baked bean

3 Sudu besar sos cili

3 Sudu besar sos tomato

1 cawan air

1 Sudu sos tiram

lada sulah

CARA MENYEDIAKAN:-

1. Perap ayam dengan seasoning dan lada sulah sebentar.Celup di dalam putih telur dan salut dengan bread crumb.

2. Goreng di dalam minyak penuh hingga kekuningan, angkat dan toskan.

3. Hiris kasar bawang besar.

4. Hiris nipis bawang merah dan bawang putih.

5. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga kekuningan.

6. Masukkan bawang besar dan masak sebentar.

7. Masukkan sos tiram, sos cili dan tomato sos. Gaul rata dan masukkan pula air.

8. Apabila mendidih masukkan baked bean dan sedikit lada sulah.

9. Masak hingga kuah pekat sedikit.

10. Hidangkan bersama fries.

* Tidak perlu tambah garam kerana baked bean telah cukup rasa masin nya.


1 comment:

The Cendol Champion said...

salam perkenalan...rajinnya masak.....