Friday, October 22, 2010

Chocolate Cheese Cake


Philadelphia Cream  Cheese harus digunakan sebelum tiba expiry date. Sebenarnya ketika membelinya di 

BWY Puchong tempohari saya berkira-kira mahu membuat Oreo Cheese Cake. Resepi yang di ajar oleh 

teman saya Yanti lama betul tak di praktikkan. Tapi atas permintaan anak sulong saya yang kebetulan sedang 

berada di rumah bercuti ' study week' nak makan Cheese cake seperti yang pernah di bawanya ke U saya 

ubahlah plan.

Jika dulu saya guna resepi coklat kek sendiri kali ini saya nak try resepi yang lain. Telah dapat resepinya tapi 

saya terlupakan pula resepi siapa yang saya ambil. Apapun pada pendapat saya bila dah terlayar di internet 

bermakna kita bersedia untuk berkongsi dengan sesiapa saja. Apa pun kepada si pemilik, terima kasih daun 

keladi , saya dan keluarga puas hati dengan resepi itu.

Saya bakar ia dalam acuan muffin supaya nampak lebih kemas.

Bila di potong beginilah rupanya.....sungguh lembut dan gebu...


atas permintaan kakak, saya lebihkan cheese di acuan yang ini......


Biasalah kan anak-anak memang sukakan cheese dan kek coklat. Seronok sungguh mereka adik beradik 

makan kek , meriah sungguh kerana semuanya ada berkumpul di rumah!

Ini resepi yang saya guna. 


Choc cheese cake

Ingredients

Mixture ‘A’
250g cream cheese, softened
60g castor sugar
1 egg

1. Beat cream cheese with sugar until light and fluffy
2. Beat in egg until well incorporated and set it aside

Mixture ‘B’
180g butter, softened
150g sugar
3 eggs
3 tbsp cocoa
120g self-raising flour
1 tsp baking powder

1. Sieve flour, baking powder and cocoa together and put aside
2. Beat butter and sugar until light and fluffy
3. Add egg, one at a time and beat until well incorporated into mixture
4. Fold flour mixture into egg mixture.
5. To assemble, pour half of mixture ‘B’, then all of mixture ‘A’, then followed by the remaining mixture ‘B’.
6. Bake in preheat oven at 180C for 45-50 min or until skewer comes out clean.



2 comments:

hana said...

adehh kakyann.... kiter dah terliur nih.. camne nih camne nihh?? baik kakyan suapkan kite! hihihihi

Azian Nd said...

hana haaaa....ngangga besar-besar.....ermmm sedap tak?