Monday, June 30, 2014

PARI BAKAR BERSAMBAL


Assalaamulaikum wbh.. Semuga semuanya sihat dan dapat menjalankan ibadah puasa di tahun 2014 ini dengan baik. 
Nak masak apa ya untuk berbuka nanti? Sekadar membantu memberi idea, kalau kita masak ikan pari bakar bersambal ok juga ya..
Menu ini saya lihat di salah sebuah rancangan tv, tapi resepinya tak la diberikan...akak godek godek aje sendiri melalui pengalaman dan serba sedikit seperti yang disebut pengacara.
Memang ramai yang menjual ikan bakar ini di pasar ramadan, tapi bersedialah pula kita untuk mengempiskan kocek ya...apa lagi kalau ramai mana nak cukup seekor...jadi kita buat sendiri...tak susah pun...
Tips untuk yang bekerja atau yang 'rajin' macam akak ni...buatlah sambalnya banyak-banyak dan dingin bekukan. Bila nak guna hanya keluarkan bahan dan panggang saja. Kalau tak mahu masak yang lain pun tak pa sebab ada lauk dan sayur juga di situ. 


Saya suka bakar ikan pari sebab tak banyak tulang dan rasa puas makan. Selain ikan pari ikan kembong, terubuk, cencaru, ikan merah, udang dan sotong juga sedap di masak begini..
Kepada yang ada pemanggang ajaib tu masa ni la kita guna dia...senang tak sememeh dapur.
Makan begitu saja tanpa air asam pun ok..tapi kalau rajin tu cuba try buat air asam style akak ni...
Air Asam yang sering dibuat kat rumah ni.


PARI BAKAR BERSAMBAL

BAHAN-BAHAN

10 Tangkai cili kering*
2 tbsp udang kering*
(rendam)
5 biji cili api*
6 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 inci kunyit hidup*
1/2 inci lengkuas*
2 batang serai*
1 sudu kecil  asam jawa
(bancuh dgn air 1/2 cawan)
gula dan garam secukup rasa
Ikan
sayur bendi

CARA MENYEDIAKAN:-

Bersihkan ikan dengan merendam seketika bersama air asam jawa untuk menghilang bau hanyir ikan. Cuci dan toskan.
Kisar bahan yang bertanda *. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga agak garing dan berbau wangi. Guna kan api sederhana dan lebihkan sedikit minyak menumis. Masukkan air asam jawa. dan kacau rata. Bila mendidih dan agak pekat, perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Angkat dan ketepikan.
Gunakan grill pan/kuali leper/ pemanggang ajaib. Alaskan dengan sekeping daun pisang (untuk mendapat aroma wangi). Kalau tak da, guna aje aluminium foil.
Letak ikan di atas daun pisang dan tutup dengan tudung periuk/kuali. Panggang sehingga ikan hampir masak. Curahkan sambal dan tutup sebentar. Taburkan pula sayur bendi. Bolehlah ditutup api ketika ini.
Angkat dan hidangkan bersama belahan limau nipis..dan air asam/kicap limau.
Selamat mencuba...


2 comments:

Anonymous said...

Halo Ibu Azian, Apa kabar?

Salam kenal dari kami myTaste Indonesia.

Kami melihat bahwa Anda memiliki resep-resep masakan yang sangat lezat dan menarik sekali.

Kami dari myTaste Indonesia mengundang agar blog masakan Anda berada di TOP FOOD BLOG dalam situs kami, myTaste adalah Jejaring Sosial bagi para pecinta masakan di Indonesia maupun dunia Internasional. myTaste sendiri memiliki 37 situs di masing-masing negara bagiannya. Banyak blog yang telah menjadi anggota dan mendapatkan keuntungan dari publikasi di situs kami.

Anda dapat menambahkan blog Anda pada daftar Top Food Blog kami dengan mengikuti link ini: http://www.mytasteindonesia.com/top_food_blogs

Terima kasih atas perhatiannya dan telah berbagi resep masakan Anda kepada kami.

Salam myTaste Indonesia,
Immanuel Kabuhung

Selamat menunaikan Ibadah Puasa

asmahyusof said...

Nie antara menu penambat selera berbuka ;)