Friday, May 17, 2013

Nasi Arab


Assallamualaikum wbr...
Teringatkan Nasi Arab yang saya nikmati di Mekah ketika menunaikan umrah. Memang sedap! 
Kalau kat Malaysia ni saya selalunya melayan selera di SABA , Cyberjaya. Dan yang menjadi pilihan pertama ialah Lamb Aukdah bersama roti Arabnya yang fresh. Anak-anak selalunya mesti order nasi...tak kiralah Kabsah ke, hanith ke briani biasa ker...semuanya pada bahagian nasinya seakan serupa...


Hari ini saya sebenarnya dah kehilangan idea nak masak apa...ikut kan hati saya malas nak masak nasi sebab figura pun dah mula bam bamm...Bila ke dapur ternampakkan beras yang saya beli dari Mahnaz Food. Lalu apa lagi Nasi Arab lah jawapnya....anak-anak suka...saya? makan sikit-sikit aje la...hihihi..boleh ker dengan nasi arab? Belasah aje la labu...
Tapi kali ini saya buat yang sempoi aje...nasi dengan ayam goreng ajer. Itu yang anak-anak gemar (kes malas nak alihkan oven untuk bakar ayam punn...)


Teringin juga nak belajar memasak nasi arab dari cikgu-cikgu yang bertauliah. Belum sempat-sempat lagi...
Bila saya teliti dari resepi-resepi yang di dapati di blog juga yang di siarkan di tv,  maka terhasillah cara saya memasak nasi arab. Mungkin bukanlah cara yang sebenar, saya selesa dengan cara ini sehingga dapat belajar teknik dan resepi yang sebenarnya nanti.
Kebanyakan bahan-bahan untuk memasak nasi arab saya dapatkan di sebuah kedai arab di pasar borong Selangor seperti bunga saffron sebagai pewarna , serbuk pelaga (lama betul saya mencari..akhirnya dapat di Pasar Borong)  dan limau kering (loomy) juga rempah kabsah.

Begini rupa loomy. Rempah Kabsah saya beli dari Mahnaz Food. 



NASI ARAB
BAHAN-BAHAN

BAHAN A
3 Cawan beras
3-4 ketul ayam bahagian peha
2 tbsp minyak sapi
2 tbsp olive oil
2tbsp bunga saffron

Bahan B

3 1/2 cawan air
1 tsp rempah kabsah
1 tsp serbuk pelaga
1/2 tsp jintan putih
1 labu bawang besar
(belah 4)
1 tbsp lada hitam
1/2 kiub ayam
2 biji loomy
(cucuk cucuk sedikit)
2 helai bay leaves
4-5 biji buah pelaga
4-5 kuntum bunga cengkih

CARA:-
Cuci beras. Rendam selama sekurang kurangnya 1/2 jam  bersama 1 tbsp garam.Setelah direndam, toskan airnya. Rendam bunga saffron dengan sedikit air panas. Cuci ayam dan ketepikan. Masukkan bahan B kedalam periuk dan bila mendidih masukkan pula ayam. Biarkan merenih sehingga ayam hampir masak. Keluarkan ayam dan lumurkan dengan garam, kunyit dan sedikit cili serbuk jika suka. 
Didalam periuk lain ( saya guna periuk nasi aje) panaskan minyak sapi dan minyak zaitun. Goreng kira-kira 1 cawan beras yang di tos kan tadi sehingga kekuningan. Masukkan pula air rebusan ayam bersama bahan herba yang di rebus kecuali loomy dan beras yg selebihnya tadi.Tambahkan garam secukup rasa. Masak nasi sehingga kering airnya. Tuangkan air bunga saffron yang telah diperah dan di tapis ke atas permukaan nasi dengan sudu di beberapa bahagian. Tutup periuk dan teruskan memasak. Untuk mendapatkan bau 'asap' Saya masukkan sedikit minyak zaitun ke dalam bekas kecil dari aluminium foil dan di letakkan di tengah tengah nasi. Bakar sekeping kecil arang sehingga berbara dan masukkan kedalam bekas aluminium foil tadi. Ini akan mengeluarkan asap. Tutup periuk dengan aluminium foil kedap-kedap sebelum ditutup dengan tudung periuk. Goreng ayam garing. Hidangkan bersama bawang besar dan cili hijau ( kurang uummpphh tanpa kedua-duanya) serta Salatah.

SALATAH
BAHAN-BAHAN

3 biji tomato
6 tangkai cili akar
2 ulas bawang putih
2 tbsp minyak zaitun
daun ketumbar
(saya tiada stok)
garam/gula
lemon

CARA:-

Buang biji tomato. Satukan di dalam blender bersama cili,bawang putih, daun ketumbar dan minyak zaitun. Kisar kasar. Perasakan dengan garam , sedikit gula dan perahan lemon.

5 comments:

Hafizah Mohamad said...

sedapnya nasik arab...fiza pernah buat sekali nasik mandy...sedap...suka sgt...tapi lama dah x buat...sbb malas...huhuhu...

Cendana Kasih said...

yer kak,kat pasar borong selangor ada kedai jual rempah2 arab...tp saya tak sempat nk masuk lagi..sbb kedai tu last sekali..dah dekat pintu keluar..tiap kali pegi, penuh bakul moto, so jebat malas dah nk singgah kedai tu.. kalo naik kete pun,lagilah penuh, dgn membeli segala kelapa muda, dll...hehehe...

tp stok rempah arab saya masih ada lagi..terus dr dubai..tp tak selalu jugak membuatnyer.. sbb saya x suka makan nasi arab,minyak,biryani dll...takut bam2 laa...ikutkan tekak suka jer :(

inahar ali said...

alahai terliur sehh..dh lama tak meng'arab'kan diri..hehe!!

Suzana Ibrahim said...
This comment has been removed by the author.
zouk saffron said...

Untuk mendapatkan Saffron Stigma Original bagi ditambah dalam menu masakan,sila pm di www.facebook.com/zouksaffron atau sms 014-6245445. Harga promosi menanti anda di sini!