KLIK KLIK NUFFNANG

Wednesday, July 18, 2012

Lembutt Gitew Kastard Jagung....


Assalamualaikum.... bila makan kuih Kastard Jagung saya ni..... dok teringatkan kisah

 dulu-dulu waktu zaman remaja lah katakan...

Dulu-dulu dalam kelas saya boleh di kira berapa kerat ajer muslim....bila time buat jamuan tu maka saya lah

 yang kena ambik tender memasak. Kalau tak karang apa lah yang nak di makan dek cikgu-cikgu dan kami

 yang muslim ini. Setiap kali buat jamuan kuih Kastard ni mesti ada.... Bukan apa mudah dan 

murah....Jadi kira dah expert benorlah buat kuih Kastard ni sampai naik jemu nengok nya...

Tapi kadang-kadang teringin jugak tu...



Saya sebenarnya kurang suka sikit yang ada jagung sebiji-sebiji tu. Kalau dulu tak berani nak ubah resepi

 sedia ada takut tak jadi lah katakan. Tapi sekarang kalau buat saya pasti akan blend kan jagung tu dan

 tapis. Ada resepi yang guna susu cair, tapi bagi saya guna santan jugak yang sedap dan berkilat!

Sejuk dan lembut ajer bila masuk kedalam mulut...

Tak lama lagi kita akan berpuasa.. sesuai sangatlah... Buatnya pun senang dan hasilnya muai...bolehlah

kita hulur sepiring kepada jiran tetangga.



Tentu ramai yang pandai buat Kastard Jagung ni...

Kepada anak-anak yang baru nak belajar buat tu boleh la ikut resepi ni ya...Terutamanya kepada anak ibu

 yang suka sangat nak beli Kastard jagung ni bila nampak dijual di Bazar (pas tu tak makan habis sbb tak

 kick)....Nanti bolehla buat ramai-ramai kat rumah sewa ya...


KASTARD JAGUNG

BAHAN-BAHAN


1 Cawan tepung kastard

1 tin sweet cream corn

3 cawan santan 
(dari sebiji kelapa)

3/4 cawan gula

1/2 tsp garam

CARA MENYEDIAKAN:-

1.Sapukan loyang/acuan dengan sedikit minyak dan alas dengan plastik.

2. Kisar sweet corn dan tapis menggunakan tapis kasar.

3. Satukan kesemua bahan dan kacau rata.

4. Masak di atas api yang kecil dan kacau dengan sudu kayu sehingga agak likat/ meletup sekali dua wap panas. Tutup api dan kacau dengan whisk.

5. Tuangkan kedalam loyang dan dan hentak-hentakkan sedikit supaya rata.

6. Potong kuih dengan pisau plastik hanya apabila telah sejuk kerana teksturnya sangat lembut apabila masih panas.

# gunakan cawan yang sama untuk menyukat semua bahan.


1 comment:

Nazrah said...

kita pun dah lama x buat kastard jagung ni.. dah dekat bolan posa ni tentu menjadi idaman berbuka posa