KLIK KLIK NUFFNANG

Thursday, October 7, 2010

AYAM KICAP BEREMPAH


Salam , dah pukul 12 ni. Sekejap lagi anak-anak yang bersekolah akan pulang. Tak tau nak masak apa?

Saya pun pening juga ni.....Tak da lain dalam fikiran saya, hanya nak masak Ayam Kicap Berempah. 

Masakan yang menjadi kesukaan anak-anak dan ringkas penyediaanya. Yer lah sekali sekala kenalah "cari' 

masa untuk ringkaskan aktiviti supaya kita boleh buat aktiviti apa yang kita suka kan kan kan.....

Asyik masak kicap plain ajer cuba try pula Ayam Kicap Berempah ni. Kat rumah saya ni anak-anak memang 

suka dan orang-orang tua pun tak menolak. Kalau saya, dengan nasi panas dua pinggan pun jalan.....

Jom layan resepinya k....

AYAM KICAP BEREMPAH

Sumber :Azian Collections

BAHAN-BAHAN

1 Ekor ayam

4 -6 biji bawang merah*

3-4 Ulas bawang putih*

2 Biji bawang besar
(1 biji- potong bulat)
(1biji- Blend dgn bwg merah)

1 Inci halia*

1/2 Peket rempah kari daging*
(saya guna cap Babas)

2 Sudu Cili kisar*
(tambah jika nak pedas)

Kicap

3 Sudu makan air asam jawa

2 Biji kentang
(potong wedges -goreng)

1 Sudu sos tiram

1 kiub ayam

Rempah penumis
(pelaga, kayu manis, bunga lawang)

CARA MEMASAK

1. Potong ayam kecil-kecil, cuci dan toskan.

2. Lumur bersama sedikit kunyit dan garam. Goreng hampir garing.

3. Blender bahan bertanda *.

4. Kurangkan minyak menggoreng ayam tadi dan tumis rempah penumis. Masukkan bahan kisar dan masak hingga naik bau/ garing.

5.Masukkan sos tiram,kiub ayam dan kicap. Gaul rata.

6. Masukkan ayam dan kentang yang telah digoreng tadi. Gaul rata.

7. Masukkan air asam jawa .Garam tidak perlu kerana kicap dan kiub ayam telah masin.

8. Akhir sekali masukkan bawang besar yang telag di potong bulat-bulat(suka hati).Masak hanya sebentar supaya bawang kekal ranggup. Angkat.






2 comments:

Merryn said...

sedap! lapaq nih..

HALAMANKU said...

Salam Kak...lauk2 masak kicapni feberet.. selain sedap x muak n jemulah kak.. mkn ngan nasi panas2 sedapnyer..