Thursday, November 27, 2014

Mee Bistik


 Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum pembuka bicara..Dah lama saya nak mencuba Mee Bistik ni..Ketika lihat program memasak bersama Chef Zaidah dan kakitangan restorannya untuk juadah berbuka yang di ulang tayang.
Masa tu berkobar-kobar sungguh nak mencuba tapi tak sempat pula menyalin resepinya..
Pagi ni tiba tiba teringat semula dan kebetulan ada mee dan bahan yang lain. Cuma tiada daging cincang. Tak pa la..kita buat dia...Mungkin lain kali boleh gunakan daging cincang pula..


Bagi saya memang terasa lemak mee itu bila dimasukkan kacang pea dan sedikit rempah kari.
Memang sesuai untuk sarapan atau juadah berbuka.


Saya tak sempat nak menyalin resepi sebenar. Jadi yang ni kira bantai aje la..
Yang penting idea tu dah ada sebagaimana Chef Zaidah masak. Sekurang-kurangnya ada sedikit perbezaan ketika menghasilkan Mee Goreng..Asyik sama aje rasanya bosan juga kan!

MEE BISTIK

BAHAN-BAHAN

Sepeket mee
200 gm daging ayam cincang
fish cake/fish ball
2 keping tahu
(potong dadu dan goreng)
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 sudu cili kisar
2 sudu rempah kari
1/2 cawan kacang peas
1 cawan mix vege
(tiada stok tukar sawi
2 sudu sos tomato
2 sudu sos cili
1 sudu sos tiram
2 biji telur
(di kocok)
Garam dan gula secukup rasa

CARA MENYEDIAKAN:-

Tumbuk bawang merah dan bawang putih. Tumiskan sehingga kekuningan. Masukkan pula cili kisar dan gaul rata..masak sehingga cili pecah minyak.(naik minyak berwarna merah). Masukkan rempah kari dan kacau. Tuangkan sedikit air dalam 1/2 cawan. Kacau selalu supaya rempah tidak  
hangus. Apabila pes cukup masak dan telah timbul minyaknya, masukkan kesemua jenis sos dan gaul rata. Masukkan pula ayam cincang dan masak sebentar. Apabila ayam hampir masak, masukkan fish cake, fish ball dan kacang peas. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
Akhir sekali masukkan mee kuning dan juga sayur sawi. (jika guna mix vege, masukkan bersama sewaktu memasukkan kacang peas) Gaul rata. Curah kan telur disekeliling kuali. Apabila telur mengeras masukkan pula tahu dan gaul rata bersama mee. Masak lagi sehingga mee dan telur masak sepenuhnya. Angkat dan taburkan cili potong ketika menghidang.



1 comment:

Unknown said...

SALAM NAMPAK SEDAP SEKALI YUMMY :)