Tuesday, April 22, 2014

Roti Sarang Lebah

Assalamualaikum wbh,
Fenomena Roti Sarang Lebah mengambil tempat di kala ini. Pada mulanya saya tidak berminat mahu mencuba. Tetapi bila sana sini asyik dok tayang roti lebah ni..teringin jugak akak...
Memang ngences la kata orang bila tengok roti yang di tabur kekacang ranggup dan di selaputi pula dengan 'madu' aka butterscotch.


Terima kasih kepada yang membawa gelombang Roti Sarang Lebah ini iaitu Lydia Honey. Blogger masakan yang sering berkongsi resepi masakan dari middle east.

Bila di selaputi 'madu' ianya bertambah rasa berlemak. Butterscotch saya masih suam ketika ini dan teksturnya lebih cair. Jika di simpan di dalam peti sejuk ianya akan memekat.
Untuk butterscotch nya saya gunakan whipping cream mengantikan evoporated milk. Warnanya pula bergantung kepada jenis brown sugar yang di gunakan. Saya hanya guna light brown sugar jadi warnanya agak cair. Lepas ni boleh la cuba pula karamel butterscotch..

Kali pertama ini saya mencuba dengan resepi yang biasa di buat. Cuma saya tukarkan air kepada yogurt sahaja . Taburan di atasnya terpulang kepada citarasa masing masing...Saya taburkan pumpkin seed, almond flakes, raisin, walnut dan coklat chips. Itu yang ada di dalam peti sejuk lebihan bahan yang tersimpan.

ROTI SARANG LEBAH
SUMBER IDEA: Lydia Honey
RESEPI: http://aziancollections.blogspot.com/2010/10/aneka-roti.html


BAHAN-BAHAN : 250 gm tepung roti. 1 sudu kecil (tsp) susu serbuk. 30 gm gula kastor. 6 gm (1/2 peket) yeast. 100ml air ais
(saya ganti dgn yogurt). 30 gm butter/marjerin. 20gm telur(1/2 biji telur). 1/4 tsp bread improver. Secubit garam
CARA:- 



Saya masukkan kesemua bahan kecuali butter di dalam mixer seperti di atas. Saya gunakan mixer berkapasiti tinggi. Teruja punya pasal ketika belajar membuat roti beberapa tahun yang lalu saya beli juga mixer China Brand ini dengan harga yang murah. Tapi memang berbaloi membelinya...
Apabila telah sebati adunan tersebut, masukkan pula butter dan putar lagi sehingga adunan licin dan elastik. Untuk pastikan adunan dah cukup di uli, ambil sedikit adunan dan tarik nipis. Jika permukaan seperti adunan roti canai (tidak berlubang) bermakna adunan telah sempurna di adun.

Keluarkan dari mixer dan bentukkan bulat adunan. Masukkan ke dalam mangkuk besar dan tutup dengan kain maslin lembab. Saya tidak punya proofer, maka saya jemurkan roti di kawasan berbahang atau di bawah matahari. Proses pengembangan akan lebih cepat. Bila doh naik 2 kali, tumbukkan untuk membuang angin. Timbang 20 gm setiap satu dan taburkan sedikit tepung di landasan, bulat-bulatkan dengan tapak tangan. Geseran memusing antara tapak tangan dan permukaan landasan akan menghasilkan roti yang bulat licin. Susun doh seperti honeycomb. Perap doh selama 20-30 minit, Sapukan eggwash ( telur + susu).
Taburkan kekacang dan  coklat chips. Bakar selama 30-40 minit 160 darjah celcius.(ikut oven masing masing ya)
Keluarkan dari oven dan curahkan butterscotch jika mahu makan panas-panas. Boleh juga di curah apabila perlu sahaja untuk mengelakkan roti jadi kembang.

BUTTERSCOTCH

BAHAN-BAHAN: 1 kotak whipping cream, 1/2 cawan brown sugar, 1 tsp esen vanila, 2 tbsp butter.
CARA: Satukan butter dan gula. Masak di atas api perlahan sambil di kacau. Apabila mula larut (masih ada gula tak larut pun tak pa) masukkan sedikit dahulu whipping cream dan kacau rata. masukkan sedikit lagi dan kacau rata lagi. Buat sehingga cream habis. Masak dan kacau sehingga gula larut kesemuanya. Angkat dan sejukkan supaya butterscotch lebih pekat.

4 comments:

Ayu said...

Assalam Azian,
Memang Kuat betul sengatan roti lebah nikan..
Kita nak buat belum Ada chance lagi...;)

hazila said...

Sekarang tengah fofuler roti di di alam maya....

hazila said...

27252564

Anonymous said...

Waaa kecur tgk..xsabar tggu oven ni..mmg nk buat Sgt InsyaAllah..tq share resepi