Sunday, May 12, 2013

Nasi Dagang Kerabu Mangga


Assalamulaikum semua... Hari cuti macam ni tentu makan tengahari pun istimewa lebih sikit ya. Itu untuk orang yang bekerja...yang macam saya ni kalau hari cuti tu kalau boleh nak makan kat luar jer... Hari-hari masak boring juga... nak juga rasa atau timba idea memasak dengan makan kat luar kan kan kan...
Lepas tu boleh la praktis kat rumah...betul tak....
Tapi hari ni akak terlebih rajin sudah! Bangun pagi dah rendam beras nasi dagang yang dibeli masa ke Terengganu duluuuuu...nasib baik beras tu di simpan dalam fridge jadi tak terjejas langsung.
Lepas tu, sarapan pagi tembosa inti ikan dan karipap kentang bersama secawan kopi...homemade tau! Kan akak dah kata tadi hari ni memang terlebih rajin!



Sebenarnya dah lama plan nak masak nasi dagang ni. Ikan tongkol pun dah ada dalam fridge. 
Cuma kerajinan tu aje yang belum datang lagi. Hari ini saya berjaya meleraikan rantai kemalasan...Chewahhh...
Siap buat Kerabu Mangga lagi tu....ish ish ish dalam tak sedar berjaya juga saya dok meracik bahan-bahan untuk buat kerabu tu... Ini pun kes tertangguh...Sayang betul mangga dua biji yang datang jauh dari Kedah di bawa oleh teman suami. Sebiji sampai dah masak...hehe. Nasib la yang sebiji ni besar betul. Saya simpan dalam peti sejuk itu pun dah tinggal sebelah. Sebelah lagi tu dah kena buat cicah dengan sambal Mak Bee.
Tak ramai kat rumah ni yang minat kerabu...sebelah pun cukup!
Untuk Gulai Ikan Tongkol saya guna rempah yang di beli dari Kelantan. Memang lain lah rasanya dari rempah kari yang kita beli kat supermarket tu... tapi kalau dah tak da saya belasah ajer....


Perasan tak pinggan yang saya guna tu...Lama betul usia nya...
Pemberian arwah ibu mertua saya masa baru kahwin dan duduk rumah sendiri dulu...itu pun dah lebih 22 tahun...

Kepada yang nak cuba masak nasi dagang and the gang ni, boleh la rujuk kat bawah ni ya. Tapi cara akak la ya...


NASI DAGANG
BAHAN-BAHAN
3 cawan beras nasi dagang
(rendam 2-3 jam)
3 ulas bawang merah kecil
1/2 inci halia
( saya kurangkan sbb guna halia bentong)
1/2 tsp halba
2 cawan santan pekat
garam secukup rasa
2 helai daun pandan

CARA:-
Panaskan kukus. Masukkan beras kedalam loyang dan masukkan juga sedikit air(1/4 dari aras beras) dan daun pandan yang di simpul.       
Kukus sehingga beras agak lembut. Sementara itu masak santan bersama hirisan halia dan bawang kecil, halba serta garam. Kacau selalu supaya santan tak berkerak di bawah. Tak perlu lama cukup sekadar santan mula mendidih. Keluarkan loyang dari kukusan dan Gaul ratakan bersam santan tadi. Kukus semula sehingga nasi benar-benar masak/lembut.



GULAI IKAN TONGKOL
BAHAN-BAHAN

I ekor ikan tongkol
1 peket rempah 
1 tsp halba
3 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
5 ulas bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
2 batang serai
1 inci halia
1 inci lengkuas
2 tbsp kerisik
2 keping asam gelugur
sedikit guka nisan
6-8 tangkai cili akar
bawang besar

CARA:-
Bersihkan ikan tongkol dan kukus hingga masak.(saya letak kan asam gelugur atas setiap ikan)
Kisar 4 ulas bawang merah kecil, 1 ulas bawang putih, halia, serai dan lengkuas .Bawang selebihnya tadi di mayang halus. Panaskan minyak di dalam periuk dan tumiskan halba serta bawang merah dan putih yang di mayang hingga kekuningan. Masukkan bahan yang di kisar dan masak sehingga naik bau. Masukkan rempah yang telah di bancuh dengan sedikit air. Masak sambil di kacau selalu sehingga garing/ pecah minyak ( hati-hati jangan hangus nanti kuah jadi pahit. Masukkan santan cair, santan pekat, kerisik dan gula nisan, asam gelugur serta garam. Apabila kuah agak pekat, masukkan ikan tongkol, cili akar dan bawang besar yang di hiris kasar. Masak sebentar dan boleh lah di angkat.

#saya juga letak telur rebus yang di goreng dahulu kedalam kuah.


KERABU MANGGA
BAHAN-BAHAN

1/2-1 biji mangga
1/2 biji timun
(buang empulur)
1 biji tomato kecil
(buang biji)
2 batang serai
1 batang bunga kantan
3 helai daun limau purut
1 biji cili merah
4 tangkai cili padi
5 ulas bawang merah kecil
1 biji lemon
1/2 cawan ikan bilis kecil
(digoreng)
1/2 cawan kacang tanah
(goreng dan tumbuk kasar)
3 tbsp udang kering
(basuh, goreng dan tumbuk)
2 tbsp fish sauce
2 tbsp gula
garam jika perlu

CARA:-
Sagat/ racik halus mangga, timun, tomato, serai, daun limau purut, bunga kantan, cili api dan cili merah serta bawang merah kecil. Satukan kesemua bahan dan perahkan lemon , gaul rata. Kerabu yang sedap seimbang kesemua rasanya.



3 comments:

Ayu said...

Assalam Azian, waduh waduh...godaan tau..heheh kita tengah puasa berkepul2 air liur telan ni..hehe..
nasi dagang pun sedap makan dgn kerabu mangga ya...kita tak pernah lagi cuba makan nasi dagang...:(

siti sabri said...

Xpenah lg mkn nasi dagang dgn kerabu mangga...pelik gak..tp xkisah lah..janji perut kenyang hati senang..iye idak..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak yan....sedapnya nasi dagang tu...mau atie nambah2 nasik camni :)