Saturday, July 7, 2012

CCC permintaan my little princess....


Assalamualaikum.....

Lama nya tak mengupload N3 terbaru..Bercampur baur di minda ... Sesekali berdetik di benak fikiran saya 

merasakan ingin meninggalkan arena berblogging yang dah hampir 4 tahun saya ceburi..

Adakalanya semangat menjadi kurang... tetapi ada ketikanya saya begitu rindu nak bercerita dan berkongsi

 tentang masakan lebih-lebih lagi bila mendapat feedback yang memberansangkan walaupun blog akak ni tak

 la se popular mana....Cuma berterima kasih kepada yang singgah walau pun tak da N3 terkini.... 

Sayang semua ...muah muah :-).....



My little princess, Lisa telah beberapa kali meminta untuk buatkan cookies...Bukan nak makan sangat pun

 tapi saja jer nak 'menolong' ibu..hehehe..tolong benar lah tu...

Dah beberapa kali butter keluar masuk fridge tapi cookies tak jadi-jadi jugak! So hari ni saya kuatkan hati

penuhi permintaan my little princess tu...Opst...bukan ibu lah...princess abah...dia lah kata...

Dah lama tengok resepi dari Kak Ina KL .. Teringin pulak nak buat macam tu.. 



Baru lah lega sikit tak da yang asyik menyebut nak buat cookies...senyap terus!..

Jadi kalau rasa-rasa nak buat untuk hari raya tak lama lagi boleh la pergi ke laman sesawang Kak Ina ya...

Klik kat SINI....

Apa pun pada Kak Ina, saya salin kat sini juga ya agar saya mudah untuk membuat rujukan akan datang....

BISKUT CHOCOLATE CHIP
Sumber: Kak Ina KL.


BAHAN-BAHAN

180 gm butter

90 gm gula kastor

100 gm gula perang

1 tsp esen vanila

2 biji telur

200 gm tepung naik sendiri

160 gm tepung gandum
(saya keluarkan 20 gm dan gantikan chocolate powder)

1 tsp soda bikarbonat

100 gm coklat chips

120 gm badam cincang

CARA MENYEDIAKAN.

1. Ayak kedua-dua jenis tepung bersama soda bikarbonat,chocolate powder dan garam.

2. Sangai badam cincang sebentar tetapi jangan sampai hangus.
(goreng tanpa minyak)

3. Putar mentega dengan kedua-dua jenis gula sehingga gebu. Masukkan telur dan esen vanila dan pukul lagi sehingga sebati.

4. Masukkan bahan yang di ayak tadi dan gaul rata.

5. Taburkan badam dan coklat chips dan gaul rata.

6. Sudukan kedalam loyang yang telah di lengserkan dengan sedikit merjerine. ( saya bulat-bulatkan dan tekan dengan garfu)

7. Bakar di dalam oven yang telah di panaskan terlebih dahulu selama 10 minit dengan kepanasan 160 darjah celcius selama 20- 30 minit mengikut oven masing-masing.

8. Angkat dan sejukkan sebentar sebelum di pindahkan keats edai penyejuk.

9. Apabila telah sejuk simpan di dalam bekas kedap udara.

4 comments:

Cendana Kasih said...

akak !!! nak sebalang bleh?? hehe

inazamri said...

saya pun baru je try sekali buat cookies..mmg jimatla banding nak beli biskut chipsmore selalu.Raya ni nak buat lg.Budak2 suka

Rohah said...

alahai sedapnye...kruk krak...

azian said...

Rohah,
memang kruk krak...tak sedar dah byk masuk mulut...

Ina,
Memang byk dapatnya...klu raya cookies ni yg laku...

Mah,
Mari lah sini....