Tuesday, June 5, 2012

NASI TOMATO TUMIS DARAT


Assalamualaukum...

Wah ceria ajer hari ini ya...Tinggal beberapa hari saja lagi anak-anak dapat bersama kita ya...

Bagi yang tak dapat bersama kerana anak di asrama ...Yang semuanya ada pulak inilah waktu anak-anak 

dapat meluangkan lebih masa dirumah dan menikmati hidangan yang kita masak. Kalau tak asyik touch n go

 ajer! Memanjang tak sempat...




Ni la....apa lagi....Nasi Tomato saya hidangkan untuk dia orang tu....Tapi Set Nasi Tomato ni lebih istimewa.

Ya la memasaknya pun lama .... sampai di tegurlah oleh Imran anak ketiga saya.... Kenapa hari ni ibu masak 

lambat nak siap. Alahai anak ku...hari ini ibu terlebih rajin la....

Siap buat kerisik bagai....hai tu la yang lambatttt...

Kali ini set nasi Tomato saya merangkumi Nasi, ayam masak merah bersantan , nenas masak senyum dan

 kari telur berkerisik....

Memang sedaaaapp gabungan tu semua...bak kata suami saya, makan dengan nenasnya ajer pun sedap,

 dengan kari telur lagi sedaaapp..Mentang-mentanglah dia suka kan kari telur....hehe

Jom kita tengok resepi Nasi Tomato saya kali ini... untuk lauk pauknya akan menyusul di N3 akan datang yer....





NASI TOMATO
(tumis darat)

BAHAN-BAHAN

2 biji bawang besar* 
(sederhana besar)

5 ulas bawang merah*

2 ulas bawang putih*

4 pot beras basmathi
(pot periuk nasi)

4 pot air

1 batang kulit kayu manis

4 biji buah pelaga

2 kuntum bunga lawang

5-6 tangkai bunga cengkih

1/4 cawan susu cair

1 tin kecil tomato puree

1 sudu cili sos

1 helai daun pandan

2 sudu minyak sapi

1 sudu marjerine
( utk melembutkan nasi)

2 sudu minyak masak

sedikit kismis

gajus yg telah di sangai

CARA MEMASAK:-

1. Kisar bahan yang bertanda *.

2. Cuci beras basmathi dan masukkan air secukupnya kedalam periuk nasi. Rendam selama 10 minit  sementara kita menyiapkan bahan yang lain dan boleh la di on kan selepas itu.. 

3. Panaskan minyak sapi,minnyak masak dan marjerine didalam kuali.

4.Masukkan kesemua rempah penumis dan juga bahan yang dikisar. Tumis sehingga berbau wangi.

5. Masukkan tomato puree, cili sos dan daun pandan. Gaul sebati dan masak sebentar. 

6. Masukkan 1 tsp garam dan gaul rata.

7. Masukkan bahan sos kedalam periuk berisi beras basmathi tadi. 

8. Seteleh menggelegak bolehlah di masukkan susu cair. Tutup tudung periuk dan biarkan nasi masak seperti biasa.

9. Taburkan kismis sebelum mengais nasi.


4 comments:

Shahriah Abdullah Novelis said...

Wow! best sangat ni...:))) kalau dapat sesudu hadoii sedapnyaaaa

Subhie Arun said...

my favourite..v tempting!

azian said...

Shariah,
tak kan sesudu ajer...ni mesti diet ni....

azian said...

Tq Subhie Arun..come join me...