KLIK KLIK NUFFNANG

Saturday, October 3, 2015

KETAM CILI BERTELUR


Assalamualaikum wbh.
Jom kita cerita pasal lauk ketam pula. Kali ini saya masak ketam cili bertelur. Ketam yang segar memang sedap di masak begini. Kalau di rumah saya, ketam juga di sukai anak-anak jika saya masakkan ia dengan kicap berbutter dengan aroma daun kari..

Setelah menghantar pulang anak keasrama tempohari saya dan suami pun melencong ke Kuala Selangor..Mulanya malas nak pergi sebab jerubu begitu teruk keadaannya. tapi bila mengenangkan dah separuh jalan, redah jugalah..alhamdulillah ketika saya tiba baru saja reda hujan..jadi tak la menyesak hidung sangat.

 Kami tuju ke Pasir Penambang. Sempatlah saya beli beberapa jenis ikan, sotong, udang dan ketam...kebetulan waktu saya tiba, tokey kedai kata bot membawa udang akan tiba...
So, rezeki saya lah dapat beli udang yang betul betul baru naik...memang seronok..

Udang yang baru tiba sedang menjalani proses pengkelasan saiz.
Bila balik, saya goreng udang bersalut bread crumb...memang syok dapat makan udang segar..

Dalam perjalanan balik singgah makan di Warong Soto. Saya awal lagi dah berkira nak makan Pecal. Saya minta suami order Soto...sebabnya...saya nak menumpang makan Soto jugak...hehehe...
Nak masak ketam cili bertelur ni tak susah...tapi ianya sedap..lebih-lebih lagi bila di makan dengan nasi panas..


Ok jom kita lihat macamana nak masaknya ya..

KETAM CILI BERTELUR
BAHAN-BAHAN

4-5 Ekor ketam (belah 2 saja)
5 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*
1/2 Cawan cili kisar/cili boh
1 sudu makan sos tiram
1/2 cawan sos cili
1 cawan air asam
(dari 1 tsp asam jawa)
1 biji telur
gula dan garam secukup rasa
daun bawang & bawang goreng (tabur)
1 camca kecil minyak bijan (optional)

CARA:-
Ketam di cuci bersih (saya tak buang kulit tebalnya kerana nak nampak cantik merah ketam tu bila di masak. Sepitnya pula saya ketuk sedikit supaya senang nak makan ). Lumurkan dengan serbuk kunyit dan garam. Goreng sebentar , angkat dan ketepikan.
Tumbuk bahan bertanda * (tak perlu lumat). Panaskan lebih kurang 3/4 cawan minyak lebihan goreng ketam tadi di dalam kuali dan tumis bahan tumbuk tadi sehingga naik bau/kekuningan baru masukkan cili kisar/cili boh. Kalau nak sedap rajin-rajinkan diri kisar cili tu...senang je..potong kecil-kecil cili kering tu dalam 10 tangkai, Rendam dengan air panas atau rebus sekejap. cuci dan kisar halus. kalau nak cepat tu, guna aje lah cili boh yg ada jual kat kedai...selalunya jenama puteri kalau kat tempat saya..
Kalau nak cantik kuahnya tambah la 2 sudu makan cili serbuk semasa masukkan cili kisar/boh ke dalam kuali. Masaklah sehingga naik minyak berwarna merah. Saya selalu tambahkan air dalam 1/2 cawan dan masak lagi cili tersebut sehingga agak garing cilinya atau terbit minyak cili. Itu teknik saya untuk memastikan cili benar-benar masak.
Masukkan pula sos tiram dan cili sos. Kacau rata dan masak sebentar baru masukkan air asam jawa. Apabila kuah mula merenih, masukkan gula dan garam secukup rasa. Kacau rata dan masukkan pula telur yang telah di kocak sedikit. Kacau lagi sehingga telur rata dan mulai kental (ketika ini boleh masukkan minyak bijan). Masukkan ketam dan gaul rata. Angkat.
Taburkan hirisan daun bawang dan bawang goreng. Aromanya yang enak pasti memikat selera...

No comments: