Tuesday, May 20, 2014

teknik lain membuat Chicken Mandi...



Assalamualaikum wbr..
Sana sini dah ramai yang mahir menyediakan Nasi Arab yang pelbagai nama di rumah sendiri. Alhamdulillah itu lebih baik dalam keadaan semuanya serba mahal sekarang ini...
Jika saya malas menyediakan lauk yang pelbagai, saya lebih suka menyediakan Nasi Arab...tak kiralah Mandi ke, Kabsah ke atau Briyani...Semua jenis rempah telah saya kumpulkan di rumah...

Terbaca di fb resepi dari Puan Roza dari page U-MKI menggamit saya untuk mencuba resepi dari beliau. Tetapi saya tidak mengikut teknik dari beliau yang memerlukan nasi di masak bersama ayam di dalam oven. Sebaliknya saya menggunakan periuk nasi saja.
Untuk lebih menjimatkan lagi, saya tidak memanggang menggunakan oven tetapi panggang sahaja ayam di atas grill pan sebentar...
Dari maklum balas anak-anak ternyata cara ini lebih menerbitkan rasa ayam pada nasi dan jadilah ia lebih enak!
Bak kata Puan Roza,memasak dengan menyebut nama Allah, berselawat dan tawakal akan menjadikan sesuatu resepi itu tidak salah...Allahuakbar!


Jom kita lihat bagaimana memasak Chicken Mandi ini dengan cara yang lain dari kebiasaan yang saya gunakan...Sukatan adalah mengikut pemerhatian saya seperti yang selalu saya gunakan...hanya bahan saja yang saya ikuti....


CHICKEN MANDI
Rujukan: U-MKI /FB

BAHAN-BAHAN

1 ekor ayam 
(saya potong biasa)
3 sudu besar jus lemon
1 sudu besar serbuk lada hitam
1 sudu besar serbuk cili
1 1/2 sudu teh safron/pewarna safron
(beli di kedai Arab)
4 Cawan beras panjang  nasi arab
( rendan dalam air garam 2 jam)
2 biji bawang besar
1 inci halia (hiris)
2 keping bay leaf
2 biji limau kering
1 sudu besar minyak sapi
1 sudu besar rempah mandi
3 biji bunga lawang,buah pelaga, kulit kayu manis
4 ulas bawang putih
(ditumbuk)

CARA PENYEDIAAN:-

1. Lumur ayam dengan bawang putih.jus lemon. lada hitam, serbuk cili, safron dan garam. Perap selama 30 minit atau lebih.
2. Tumis hirisan bawang besar halia dan rempah penumis dengan minyak sapi sehingga layu. Masukkan juga rempah mandi, bay leaf dan limau kering. Masukkan beras yang telah di toskan. Gaul rata perlahan-lahan selama 5 minit.
3. Susunkan ayam yang telah di perap tadi di atas nasi. Campurkan air sebanyak sukatan beras bersama sedikit garam. Tuangkan ke atas ayam. Tutup dan masak seperti biasa.
4. Keluarkan ayam dan susun di atas grill pan. Renjiskan sedikit minyak zaitun dan panggang sehingga kekuningan di kedua-dua belah bahagian ayam.
5. Masukkan semula ayam ke dalam periuk nasi. Kosongkan dibahagian tengah untuk di isi dengan aluminium foil yang di bentuk seperti kotak berisi sedikit minyak. Letakkan arang yang telah di bakar ke dalamnya dan tutup segera periuk dengan aluminium foil dahulu baru di tup dengan penutup periuk supaya asap dan aromanya tidak keluar. 
6. Biarkan 10 minit, keluarkan arang dan aluminium foil. Keluarkan juga ayam dan ketepikan. Kais nasi perlahan guna garfu supaya nasi tidak patah. 
7.  hidangkan bersama ayam, salatah dan sayur mayur penyedap rasa seperti cili hijau, bawang besar, tomato dan daun salad.
# Nasi Arab kali ini lebih berperisa dan ayam nya juga agak 'moist'...
cuma dengan cara ini ayam kelihatan tidak cantik kerana ada nasi yang melekat, Mungkin selepas ini boleh di perbaiki....

Untuk resepi Salatah, boleh klik di sini..


3 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedap nampak chicken mandi ni... terliur dibuatnya...

PuanRahimahImah said...

saya nak bertanya....
kenapa beras perlu direndam dulu....
beras x hancur ke....

Azian Nd said...

Rahimah Imah..
Beras di rendam bersama air garam supaya tidak mudah hancur dan cantik serta lembut bila di masak.