KLIK KLIK NUFFNANG

Wednesday, March 26, 2014

Milo Jelly


Assalamualaikum wbr..
Dalam keadaan yang agak panazzz sekarang ni moh ler kita sejukkan badan dengan Milo Jelly ni...
Kaya dengan rasa Milo dan amat enak dimakan bersama buah Peach. 
Suatu ketika dulu masa anak-anak tengah 'naik' memang suka la beli aiskrim milo atau coklat.
Mesti makan dengan buah Peach dalam tin...eerrmm...sedap!.


Dah lama benor ninggalkan habit itu semua...tiba-tiba teringin pula nak makan Milo Jelly yang sejuk-sejuk baru kuar peti ais... makan juga dengan buah Peach yang telah disejukkan juga...uish...sejuk anak tekak rasanya bila dia lalu...Berbaloi betul sebab nak buatnya pun senang aje...makan sedap!


Jom adik-adik yang baru nak belajar buat Milo Jelly.. Tak payah lagi nak tunggu emak tolong buatkan...
Kita godek-godek pula bagi surprise kat emak ok...

MILO JELLY

5 gram serbuk jelly
(1/2 dari peket)

4 sudu besar milo

1 tin susu cair
(Ideal)

300 ml air

4 sudu besar gula

secubit garam pembangkit rasa

CARA MENYEDIAKAN:-

 Masak kan serbuk jelly bersama air dan gula sehingga mendidih. Apabila merenih ambil sedikit larutan jelly tadi dan di bancuh bersama milo dan kacau rata. Proses ini supaya milo tidak bergentel.
Masukkan susu cair kedalam jelly yang telah merenih tadi. Masukkan juga larutan milo dan secubit garam. Kacau rata. Jangan biarkan jelly mendidih, apabila ia mula mengeluarkan wap atau keluar buih angin satu atau dua bolehlah di angkat dan ketepikan untuk di sejukkan sedikit sambil dikacau sekali sekala. Sementara itu basah kan loyang/acuan. Tuang jelly kedalam acuan dan sejukkan di luar. Apabila betul-betul sejuk baru masukkan kedalam peti ais. Makan bersama buah Peach dalam tin apabila telah sejuk...

1 comment:

Gee® said...

Sedapnya... nyaman jer tekak kan Azian... nyum2x