Friday, January 17, 2014

LONTONG aka LODEH




Assalamualaikum..Jumaat penghulu hari dan merupakan hari cuti peristiwa bagi negeri terpilih..Tentu ada  masak-masak istimewa untuk keluarga yang bercuti. Macam saya pagi ni hanya masak nasi goreng memandangkan nasi semalam tiada siapa yang menyentuhnya ekoran dari kekeyangan makan Lontong aka lodeh ni...
Mengapa saya tulis Lontong aka Lodeh? Separuh tempat memanggilnya Lontong dan ada yang katakan ianya Lodeh...alaaa..macam lagu Kak Nita tuuuu...Lodeh anak Mat Salleh..Nanti kalau anak-anak saya atau generasi muda yang lain mahukan resepi tak ler mereka confuse...macam kata Lisa anak bongsu saya..."ni buat saya confuse" dan tahu lah mereka nanti kedua-dua nya adalah benda yang sama...

Saya gemarkan jika lontong di sertakan dengan begedil dan serunding...tapi kali ini semua tu tak sempat hakak nak buat...so apa yang ada sajalah...untuk panduan...begedil dan serunding boleh di buat lebih awal dan di frozen kan...Sambal kacang tu pun saya dah sediakan awal...hanya defrost dan perangat kan saja...
Kali ini tak letak pula tahu kering kerana tiada stok...Apa yang pasti sayur Lodeh saya mesti ada sayur fuchuk. Itu kegemaran suami..ermmm akak jugak... Kalau masak Lontong atau Lodeh ni dapat menjimatkan masa kerana ia amat sesuai dimakan dari pagi hingga ke malam...cuma jgn lupa sering perangatkan kuah lodeh supaya tidak cepat basi...almaklum lah beraneka sayur dan bahan lain di campur bersama.


Untuk step pertama kita perlulah rebus ketupat segera atau nasi impit . Kalau nak makan pagi rebus dulu lah pada malam sebelumnya supaya ia benar-benar sejuk. Begitu juga dengan telur rebus. Kuah kacang juga lebih elok di masak awal supaya rasa kacang lebih sebati dengan kata lain lebih uummpphh la...

KUAH LONTONG/LODEH

BAHAN-BAHAN

300gm  Daging tetel
(rebus empuk)
11/2 biji kelapa parut
(ambil santan cair n pekat
anggaran 1 mangkok setiap jenis)
6 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
2 biji buah keras*
segenggam kecil udang kering*
1 inci halia*
3/4 inci lengkuas*
1 inci kunyit hidup*
3 batang serai*
4 baatng sayur fuchuk
(rendam lembut)
1/2 biji kecil sengkuang
1 batang kecil karot
4 helai kobis
1biji kecil terung 
2 biji cili hijau
2 biji cili merah
2 keping tahu
1 keping (plastik) tempe
sedikit fish ball/ cake
Sayuran lain jika ada.

CARA MEMASAK:-

1. Kisar bahan yang bertanda* hingga lumat. Goreng tahu dan tempe yang telah di potong berasingan. Ketepikan. Potong sayur mengikut citarasa masing-masing.

2.Tumis bahan yang telah di kisar sehingga naik bau wangi.(bahan perlu agak garing supaya naik bau wangi  kuah dan tidak mudah basi) Masukkan santan cair. Kacau rata dan bila mula mendidih masukkan daging tetel dan kesemua bahan lain kecuali santan pekat. Selalunya kalau masak yang bersantan, kuah perlulah di kacau selalu..

3. Biarkan masak sebentar dan masukkan pula santan pekat. Tambahkan garam dan sedikit gula secukup rasa. Apabila sayur agak mula layu bolehlah di tutup api.


SAMBAL SOTONG KEMBANG

BAHAN-BAHAN

2 ekor sotong kembang
6 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
15 tangkai cili kering*
(rebus sekejap)
1 labu bawang besar
asam jawa sebesar ibu jari
(cairkan dgn sedikit air)
1 inci belacan*
1 kiub ayam

CARA MEMASAK:-

1. Cuci dan potong sotong kembang. Rebus sebentar . Pastikan tidak terlalu lama merebus sotong untuk menghindar dari menjadi keras. Angkat dan toskan.

2.Kisar bahan yang bertanda* hingga halus. Tumis bahan kisar didalam minyak yang lebih sedikit. Masak sehingga cili benar-benar masak. (saya akan letakkan sedikit air apabila cili telah pekat dan masak lagi sehingga naik minyak bagi memastikan cili benar-benar masak).

3. Setelah terbit minyak masukkan garam dan gula secukup rasa, kiub ayam, bawang besar yang di hiris kasar. Masukkan juga sotong kembang. Masak sehingga kuah cili agak pekat dan sebati bersama sotong. 


2 comments:

Umie Jazz said...

Assalamualaikum Yan..memang meyelerakan nmpk lontong Yan ditambah lagi dgn rencah daging..tentu bertambah sedap rasanya...

Umie Jazz said...

Assalamualaikum Yan..memang meyelerakan nmpk lontong Yan ditambah lagi dgn rencah daging..tentu bertambah sedap rasanya...