Thursday, December 26, 2013

Mars Bar yang kurang manis...


Assalamualaikum..
Janji saya kepada teman FB untuk upload resepi Mars Bar ini saya tunaikan walaupun saya hanya guna gambar yang di ambil dari Tab...Maaf sangat-sangat kerana saya upload lambat sedikit. Baru aje balik dari cuti-cuti Malaysia mengambil peluang kehadiran semua anak-anak untuk bersama bercuti. 

Saya  amat tertarik untuk mencuba Mars bar ini...(gambar di atas belum di potong menjadi bar coklat ya...)
kerana ianya agak kurang manis berbanding dengan Mars Bar yang sebenar. Kebetulan percutian ini bersama anak-anak saudara juga, maka amat sesuailah untuk anak-anak remaja yang sememangnya sukakan makanan yang begini.


Nak buat pun senang aje...cuma agak mahal sedikit modal untuk membuatnya...Namun saya puas hati kerana mereka semua suka kan nya...Bak kata anak saya..."sedap giler".. yang menengok gambarnya pun ketika saya keluarkan di FB juga kata sedap! hehehe...memang sedap dik non!



Ini dia rice krispies yang saya guna.(gambar dari mr google) Saya beli di TESCO.


Untuk bahagian lapisan atasnya, saya guna beryl's  milk compaund yang sememangnya ada stock kat rumah selalu! (gambar dari mr google jg)


Yang ini pelakon utama penyedap Bar's ini...Mr Mars...yeay...tq mr google pinjamkan pic tu...


Dan jangan lupakan juga si dia ni...Tu pasal rice saya nampak glowing....

MARS BAR:- 5-6 Batang coklat Mars ,1 kotak rice krispies, 100 gm butter, 250 gm coklat compound.
Alas loyang segiempat dengan parchment paper dan griskan dengan sedikit butter.(saya guna plastik sbb kehabisan parchment paper) Masukkan rice krispies di dalam mangkuk dan ketepikan.Satukan butter danncoklat Mars didalam periuk dan cairkan keduanya di atas api yang perlahan. Kacau selalu supaya coklat tidak hangus. Bila dah cair (kalau nampak spt berketul kecil sedikit tidak mengapa) curahkan kedalam mangkuk rice dan gaul rata. Bila telah rata sebati, masukkan kedalam loyang dan ratakan dengan spatula sambil di tekan padat sedikit..Sejukkan dan masukkan sebentar kedalam peti sejuk. Sementara itu, hiris nipis coklat compaund dan cairkan coklat secara double boiler. (masak air di dalam periuk kecil sehingga mendidih. Tutup api dan letakkan mangkuk yang berisi coklat di atas periuk yang mendidih tadi. Pastikan wap air tidak keluar.) Kacau terus sehingga coklat mencair. Tuangkan di atas rice krispies tadi dan ratakan. Hentak ringgan supaya coklat rata. Masukkan semula kedalam peti sejuk dan boleh lah di potong dengan pisau tajam atau pizza cutter apabila coklat dah keras.
#Lebihkan coklat jika mahu lapisan coklat jadi tebal.

8 comments:

Kak Nita said...

Salam Kenal...
mmg saya dok mencari resepi ni ...tq ya..
jom singgah blog saya..

asyifamustaffa said...

Macam sedap jer...nak try lah....sy simpn resepinya ye...:-)

Gee® said...

Waaaa... anak2 mesti suka ni....

mama sara nur @ Cik Nor said...

assalam
memang sedappp giler ni he hee
mars tu feberet anak2 dan mak nya sekali

Chik Mimi said...

waaaa bestnya Azian boleh try ni

Rohah said...

waaa...sedap ni...

fazianbatrisyia said...

emmmm...sedapnya...

Unknown said...

bila tahun nak buat ni hehe