Saturday, October 19, 2013

Nasi Komok Pembuka Bicara

Hampir 3 bulan saya tidak memberikan post baru dalam azian collections. Perasaan ingin berkongsi itu masih membara sebenarnya tetapi apakan daya dapur maya saya terpaksa tergendala sebentar ekoran dari dapur sebenarnya di dalam sessi pengubahsuaian. Walaupun kini belum sempurna 100 peratus tetapi Alhamdulillah saya telah dapat meluangkan sedikit waktu untuk menulis...terima kasih kepada yang sudi bertanya khabar dan yang mengunjungi Azian collections.....

Sebagai pembuka bicara saya yang dah lama tak muncul-muncul ...jom kita tengok apa yang saya masak hari ini...Nasi Komok..kegemaran saya sekeluarga. Dah lama sebenarnya tak masak Nasi Komok ni... Kali ni saya gunakan lebih rempah jadi nasinya berwarna agak pekat keperangan... Dan kali ini juga saya buatkan nasinya agak lembab/moist...berbanding yang kering. Saya nak tengok yang mana lebih digemari...nyata yang ini lebih enak...
Beginilah rupa nasi komok yang sedang ber 'sauna' di dalam 'rice cooker'.

Untuk ramuan perapan ayam.. saya tumbukkan sedikit halia, bawang putih dan bawang merah. 


Gaulkan bersama ayam yang telah dilumurkan dengan garam, sedikit serbuk kunyit dan sedikit rempah komok. Kemudian di goreng garing.

Untuk kuah/sambalnya...saya gunakan lebih cili padi (dikisar bersama sedikit air rebusan ayam tadi), gula nisan/kabung, cuka/lemon dan daun ketumbar ( kali ni guna sedikit saja). Renihkan sehingga mendapat kepekatan yang di kehendaki..


Bagi saya...kuah/sambal ini yang menjadi penyedap Nasi Komok. Ia mempunyai rasanya tersendiri. Amat enak bila di gandingkan bersama ayam goreng , sayur-sayuran dan nasi nya.

 Bawang yang garing ketika ayam di goreng turut memberikan rasa dan aroma yang enak... Mungkin ada yang mengatakan ianya seperti nasi ayam. Bagi saya ia punya kelainannya tersendiri lebih-lebih lagi jika di makan bersama kuah/ sambal nya...

NASI KOMOK 
BAHAN-BAHAN

3 Cawan beras basmathi. 
(Saya guna PUSA)
7 cawan air
3 sudu makan besar rempah komok
(campur sedikit air)
1/4 tin susu cair 
(saya guna Ideal)
2 sudu makan minyak sapi 
2 sudu makan marjerine
2 sudu makan minyak masak
1 peket kecil rempah penumis
1 kiub pati ayam
8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 inci halia
2 batang serai
daun ketumbar
20 tangkai cili padi
2 keping kecil gula nisan/kabung.
(boleh juga guna gula biasa)

CARA MENYEDIAKAN:-

1. Cuci bersih beras basmathi dan rendam seketika (30 minit) bersama sedikit garam.
Cuci semula dan toskan.
2. Hiris 2 ulas bawang merah, 1 ulas bawang putih dan 1 inci halia.Ketepikan.
3. Kisar bawang merah, bawang putih dan halia yang selebihnya.
4. Masukkan minyak sapi, marjerin, minyak masak kedalam periuk. Tumis rempah penumis dan bahan yang di hiris tadi sehingga kekuningan. Masukkan pula bahan yang dikisar. Masak sehingga naik bau wanginya.
5. Masukkan rempah komok dan serai yang telah di titik,kacau rata. Masak di atas api sederhana sehingga keluar minyak/agak garing dan berbau wangi. (Kacau selalu supaya rempah tak hangus)
6. Masukkan air dan biarkan mendidih. Masukkan pati ayam dan garam secukup rasa. Masukkan pula ayam dan sedikit batang/ daun ketumbar. Masak sehingga ayam hampir empuk.
7. Keluarkan ayam dari periuk dan toskan. 
8. Ketepikan 2 1/2 cawan air rebusan ayam tadi. Masukkan air rebusan yang selebihnya bersama semua bahan ang ada di dalamnya kedalam rice cooker dan masukkan juga beras basmathi. Bila nampak mendidih, masukkan pula susu cair dan kacau rata. Biarkan nasi masak seperti biasa.
9. Sementara itu, kisar air rebusan ayam yang telah diketepikan tadi bersama cili padi dan sedikit daun ketumbar. Renihkan di atas api yang perlahan. Masukkan gula kabung/nisan, garam secukup rasa dan cuka/lemon. Masak sehingga mendapat kepekatan yang di ingini. Sambal/kuah harus ada rasa pedas, sedikit manis dan masam.
10. Lumurkan ayam dengan sedikit serbuk kunyit, garam dan rempah komok (saya guna dlm anggaran 2 sudu besar) serta bahan tumbuk. Perap sebentar dan goreng garing. 
11. Hidangkan bersama sayur-sayuran seperti daun ketumbar, timun atau daun salad.

Kepada yang tiada rempah Nasi Komok boleh ikut resepi yg saya perolehi dari google seperti di N3 terdahulu saya 

2 comments:

sue said...

Asslmkm kak. Nampak sedap tu. X pernah lg mkn nasi komok ni. Pernah dgr ja.

Unknown said...

cantik nasi kak azian ye..geram