Friday, July 19, 2013

ROTI JOHN


Dalam bulan ramadhan memang tak sah kalau tak buat Roti John. Tapi kali ini memang totally plain ajer tanpa mayonise atau mustard. Sedap dimakan bersama sos yang ada timun. Selalunya bila kita makan Murtabak Singapore pasti ada sos bertimun begitu. Ini favorite cik abang saya...dulu-dulu katanya selalu makan bila anak-anak saudaranya dari Singapore masak...So saya pun dah terikut jugalah dengan kegemarannya...sementelah lagi ianya sememangnya sedap dan tak muak berbanding yang di letakkan mayonise. Lebih terasa enak bila di makan bersama sos yang ada timun di dalamnya....


Menggunakan roti baguette atau ada yang panggil roti Perancis, kalau satu batang yg panjang tu cukuplah satu hidangan kami sekeluarga sebelum menjamah nasi. Oleh kerana gemarkan Roti John...sahur pun saya dok masakkan mereka roti John juga...
Kali ini saya buat perubahan sedikit...saya gunakan rempah beriani berbanding rempah kari seperti yang biasa saya gunakan...rasanya tentulah lebih enak!


Senang aje nak buat sos timun ni...hanya satukan cili sos dan tomato sos. Tambahkan sedikit air biar cair sedikit. Perasakan juga dengan sedikit gula. Kemudian masukkan hirisan nipis timun dan gaul sebati...

ROTI JOHN

BAHAN-BAHAN

1 batang baguette

1 labu bawang besar
(cincang)

1 tbsp rempah beriani

300 gm daging cincang

4 biji telur

daun bawang/sup
(cincang)

sedikit marjerine

CARA MEMASAK:-

Satukan kesemua bahan kecuali baguette dan marjerine.Perasakan dengan garam secukup rasa.Gaul rata . Potong baguette mengikut besar yang dikehendaki dan belah dua tengahnya tanpa putus.Panaskan sedikit marjerine di atas kuali leper. Ratakan satu senduk campuran daging di atas kuali dan tekapkan roti di atasnya. Masak sehingga daging masak atau garing kekuningan. Terbalikkan dan masak sebentar. Bolehlah di angkat dan di hidang bersama sos bertimun.

1 comment:

mama sara nur @ Cik Nor said...

sedapnya roti john
anak2 kita suka ni