KLIK KLIK NUFFNANG

Thursday, July 18, 2013

Nasi Tomato dan rakan-rakan...


Assalamualaikum wbr...
Bersyukur kerana kita masih mampu berpuasa untuk sehari lagi di bulan ramadhan kali ini. Pada tahun ini aktiviti saya berblog begitu terhad tetapi buka blog tu hari-hari.... cuma masak memasak tu hanya resepi biasa-biasa yang ada di dalam azian collections saja...namun bersyukur kehadrat Ilahi kerana blog saya masih juga dikunjungi...terima kasih kalian....


Tentu ramai yang suka masak nasi tomato ya terutama anak-anak....Selalunya nasi tomato digandingkan bersama ayam masak merah. Tapi kali ini saya 'kenen' kan pula dia dengan Kurma Ayam, Ayam pandan dan Jelatah mentah (lebih kpd sos roti John).  Masak Kurma Ayam kerana anak ketiga saya Ikmal ada bercakap yg dah lama tak makan Kurma Ayam....(lebih kpd ibu dah lama tak masakkan ler...hehe) Klik SINI untuk resepi yer....


Dan yang di atas tu selera ibu...dah lama juga tak buat Ayam Pandan....Saya perap dari tengahari dan goreng pada petangnya...


Malas nak buat jelatah saya jadikan sos Roti John sebagai jelatah...senang ...tak payah banyak buat kerja! Nak buat pun senang aje....campurkan sos cili dan tomato dalam kadar yang sama. Masukkan sedikit air dan juga sedikit gula. Kacau rata dan masukkan hirisan  nipis timun muda...

Untuk resepi nasi tomato boleh lah klik SINI. Dan kalau minat nak cuba Ayam Pandan akak boleh la ikut resepi berikut ya...

AYAM PANDAN
BAHAN-BAHAN

3 ketul dada ayam
(potong kecil)
2 sudu ketumbar*
6 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup*
1 inci halia*
1/2 inci lengkuas*
4 batang serai*
3 sudu besar paste cili
(saya guna jenama mae-phranom)
2 sudu besar sos ikan
2-3 helai daun limau purut
(hiris)
1/2 cawan santan kotak
gula secukup rasa
(saya guna gula nisan
yg dihiris)
garam dan daun pandan secukupnya.

CARA MENYEDIAKAN:-
Kisar semua bahan yang bertanda * dan masukkan kedalam bekas. Masukkan pula semua bahan lain kecuali ayam dan daun pandan. Gaul rata. Lepas tu masukkan pula ayam dan perapkan beberapa jam atau lebih elok semalaman. Bungkus dengan daun pandan dan goreng garing.


3 comments:

fazianbatrisyia said...

ayam pandan tu...pernah buat tp blm ulang buat lagi. Nasitomato buat buka puasa pun sedap

Ayu said...

Assalam azian,
bulan puasa ni kita belum lagi cuba masak nasi berperisa..sedap nampak set nasi tomato azian tu..:)

HALAMANKU said...

Salam Kak Yan sedap tu ayam pandan.. pernah wat sekali dulu.. tu pun kat kg bab kat kg byk daun pandan he he he.. sedapnya..