Wednesday, August 1, 2012

LEMAK PUTIH UMBUT KELAPA DGN PUCUK MANIS


Kali ini saya nak share masakan sayur ala-ala kampung gitu. Sebenarnya saya sendiri pun tak pernah masak
sendiri sayur umbut ni sebelum ini. Ada sekali dua makan itu pun waktu kenduri. 
Bila suami saya beria mencari umbut kelapa, dalam hati saya berkata...masak ajerla.....
Kebetulan ketika ke pasar malam ada pulak orang jual umbut kelapa .... dan ternampak pulak saya akan sayur pucuk manis.
Saya dah lama benar tak makan sayur pucuk manis!


Bila masak lauk begini tak perlu yang lain.... cukup dilawankan dengan ikan goreng dan penyedap yang bakal-bakal menambahkan jumlah pinggan nasi adalah yang kat bawah ni.... Sambal gesek!


Memang sedap lah!


Terasa kemanisan umbut dan pucuk manis tu bila di gabungkan berdua....
Kalau yang tak pernah makan tentu kata apa ajer la....tapi bila dah rasa ...best!


LEMAK UMBUT KELAPA DGN PUCUK MANIS

BAHAN-BAHAN

Umbut kelapa
(hiris sederhana nipis)

secekak pucuk manis
( ambil bahagian muda saja)

2 biji cili merah
(belah 2)

segenggam kecil udang kering
( boleh guna udang hidup yg kecil/ ikan bilis)

1 mangkuk kecil santan pekat

1 mangkuk besar santan cair

1/2 biji bawang besar
(hiris kasar)

CARA MEMASAK:-

1. Masukkan umbut, pucuk manis, udang dan santan cair. Masak sehingga umbut separuh empuksambil di kacau selalu.

2. Masukkan pula bawang besar, hirisan bawang besar dan santan pekat.Kacau rata.(apabila masak lemak kuah haruslah di kacau selalu)  Masukkan garam secukup rasa. Bolehlah di angkat apabila umbut dan sayur pucuk manis telah masak.


SAMBAL GESEK

Ikan bilis

cili merah + cili padi

belacan

sedikit gula

limau kasturi/nipis

Tumbuk cili, belacan dan sedikit gula. Tumbuk kasar-kasar saja. Kemudian masukkan ikan bilis yang telah di bersihkan. Tumbuk lagi kasar-kasar saja. Perahkan limau dan gaul rata. Hidang.



2 comments:

Outbound di malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

azian said...

Tq Outbound di malang....InsyaAllah saya akan berkunjung balik ya...