Friday, March 16, 2012

STEAMBOT ALA JOHNNY'S....


Assalamualaikum wbr. Dalam keceriaan bersama keluarga tentunya seronok makan bersama di mana untuk

sesetengah keluarga suasana begini jarang dapat di nikmati. 

Dan sebagai ibu tentu ramai yang seperti saya akan cuba memasak dan menghidangkan makanan kegemaran anak-anak dan keluarga keseluruhannya. 

Bila tengok sos tersebut tentu pada mereka yang selalu menikmatinya di salah sebuah restoran Steambot, 

akan dapat membayangkan keenakannya. Inilah antara menu yang di sukai oleh keluarga saya.

 Suami saya pernah bersuara kepada saya agar mencuba mencari 'rasa'

sos tersebut untuk di masak dirumah. Akhirnya tersahut juga cabaran itu walaupun tidaklah 100  peratus

sama rasanya. Dan begitulah gembiranya di hati bila suami kata dah hampir sama dan anak-anak pun

 menikmatinya dengan kepuasan.....




Percubaan ini  dan belum dapat lagi saya baiki 'rasa' yang perfect itu ekoran dari kekangan waktu.

Tetapi oleh kerana ada banyak permintaan dari rakan-rakan terhampir dan Fb, maka saya tunaikan juga

permintaan untuk resepinya. Sekiranya anda dapat 'rasa' yang tepat maka baikilah ia dan kongsikan pula bersama saya nanti.....



Inilah yang menarik minat anak-anak. Tapi kalau dapat udang kertas/putih yang besar lagi besttt...

Isi ayam tu dipotong nipis-nipis. Kerja yang mudah....




Saya suka bila steambot dimakan bersama mee atau bihun. Kalau ada spinach mee lagi sedap...

Tapi akakkkk belum pandai buat lagi....hehe... Pilihan bahan untuk di celop terpulanglah pada

kegemaran anak-anak.



Untuk sup nya saya tumiskan 3 ulas bawang putih yang di tumbuk bersama sedikit saja minyak masak 

sehingga kekuningan. Masukkan air secukupnya dan taburkan 1 camca serbuk ikan bilis.


SOS STEAMBOT
Sumber:  azian collections


3 ulas bawang putih

1 inci halia

5 sudu cili kisar

1 camca biji ketumbar

2 sudu sos tiram

4 sudu cili sos

2 sudu sos ikan

5 sudu sour plum sos

2 sudu gula
( saya guna gula nisan cair)

Daun ketumbar secukupnya
( di cincang halus daunnya sementara batangnya
dikisar bersamabawang putih dan halia)

1 mangkuk air

3 sudu tepung jagung

CARA MENYEDIAKAN:-

1. Tumbuk/kisar bawang putih , halia , batang ketumbar dan biji ketumbar.

2. Tumis bahan yang di tumbuk sehingga naik bau wangi dan masukkan cili kisar.

3. Masak cili sehingga benar-benar masak dan masukkan pula semua jenis sos. Kacau rata sebentar.

4. Masukkan air dan biarkan mendidih.

5. Masukkan pula gula dan garam secukup rasa. ( tambahkan gula secukup rasa jika perlu)

6. Pekatkan sedikit sos dengan tepung jagung yang telah di cairkan.

7. Setelah pekat dan masak secukupnya, masukkan daun ketumbar yang dicincang halus.


4 comments:

HALAMANKU said...

Salam Kak Azian.. sukernyer steambot.. nyum3 pernah wat dulu taram kat ricecooker jek ha ha ha.. ni lama tak wat.. tqvm kak kongsi wat sos.. blh try.. selalu wat erma wat cam sos nasi ayam he he he masuk list he he he

Ayu said...

Assalam azian,
wah ada steamboatlah..kita ni belum pernah buat steamboat kat rumah..hari tu ada juga beli periuknya..tapi sampai sekarang tak guna lagi..seronok pulak tengok steamboat azian ni..pasti sedap nikan,..

azian said...

Wkmsalam Erma,
Makanan sihat ni kena selalu buat...
Apa pun try la buat sos tu ya...

azian said...

Wkmsalam Ayu.
Kena guna sekali lepas tu baru lah semangat....