Sunday, March 25, 2012

Cempaka Telor


Selain memasak saya juga amat meminati 'gardening'. Tetapi memandangkan kawasan yang agak terhad maka saya hanya menanam di dalam pasu dengan lanskap yang begitu terhad. Kebanyakan bunga yang saya tanam mengeluarkan bau yang harum.... Itu adalah minat suami saya...mengumpul bunga-bungaan yang berbau harum.



Cempaka ini Cempaka Putih dan yang ini juga mudah di dapati. 
Saya amat menggemari baunya yang lebih kepada bauan buah. Kalau di rumah saya ianya saya letakkan berhampiran pintu masuk rumah saya.
Kebetulan saya berjiran dengan jiran yang sporting, maka sebahagian 
pokok tersebut melampai juga kerumah jiran saya itu dan apabila berbunga,beliau juga turut sama menikmati bau harum Cempaka Putih tersebut.



Saya di perkenalkan dengan Cempaka Telor ini oleh pemilik nursery yang sering saya kunjungi. Putih bersih rupa parasnya tetapi seperti Cempaka Putih bunganya tidak bertahan lama malah lebih cepat gugur kelopak bunganya....



Baunya juga tidaklah sekuat bau Cempaka Putih. Oleh kerana ianya begitu cepat gugur dan bunganya pun tidaklah selebat Cempaka Putih,  saya seringkali terlepas untuk mengambil gambar Cempaka Telor . Tapi kali ini tanpa berlengah saya terus saja membedik lensa kamera....


2 comments:

mama ju said...

Assalammualaikum

Salam kenal dai mama.
Mama pun abadikan cempaka ini ke blog mama. Mama tak sangka rupanya cempaka in hanya brtahan sehari.

mona said...

As salam nk tnya lh kak kt mne nursery yg kak ckp kn ni..sy gah cri bunga ni