KLIK KLIK NUFFNANG

Wednesday, October 5, 2011

CORNFLAKES MADU


Assalamualaikum.

Kali ni nak tayang pula biskut paling laris semasa raya hari tu...Tapi kalau kat rumah saya ni tak raya pun

memanjang ajer larisnya....Pokok pangkal, ibunya kenalah rajin buat.

Jadi biskut ni masuk kategory kuih sepanjang tahun....hehehe.




Tak susah pun nak buatnya...semua orang tahu macamana nak buat...Tengok ajerlah menjelang Syawal hari 

tu ramai blogger yang dok tayangkan biskut paling laris ni....Saya sendiri pun buat 2 kali....

Mana tak nya...cikgu Lisa siap pesan kat dia suruh bawa cornflakes madu ni ke sekolah...

Dalam balang pulak dah habis, kenalah saya godek-godek kejap.... Yang best nya bila buat tu

 satu untuk kuih satu masuk mulut! 


Nasib baik cik abang saya tak suka manis-manis....kalau tak sebalang pun boleh habis bila tengok bola....






Senang ajer nak buat nya tapi ada juga resepi yang mengurangkan keranggupan cornflakes itu.

Ada banyak resepi tapi kali ni saya buat gini ajer...dan kawan-kawan yang mencuba kata ok...

Nak cuba ...try la....


CORNFLAKES MADU

BAHAN-BAHAN

1 kotak besar cornflakes

6 tbsp gula

3 tbsp madu

2 tbsp golden syrup
(klu takda gantikan madu)

250 gm butter

150 gm almond nib

papercup 

 gula  hiasan secukupnya.



CARA MEMBUAT:-

1. Cairkan butter di dalam kuali, masukkan gula dan madu/golden syrup. Kacau rata.

2. Masukkan almond nib dan gaul rata sebentar.

3. Masukkan cornflakes dan gaul rata.

4. Sudukan ke dalam papercup dan taburkan gula hiasan.

5. Bakar selama 10-15 minit atau cornflakes nampak berkilat dan kekuningan


1 comment:

inahar ali said...

salam yan..uish kalu cornflakes madu ni mmg laris sepjg masa..cuma rajin ngan x jek ibunye nk wat kan..hehe! masa raya ritu kuih ni awal2 lg dh abihh..huhu!