KLIK KLIK NUFFNANG

Tuesday, September 20, 2011

SAMBAL IKAN KEMBONG


Saya memang suka sangat makan sambal ikan kembong ini. Mungkin sejak kecil emak saya selalu masak 

begini maka ianya dah 'sebati' dalam hidup saya. Kalau dulu-dulu bila emak masak lauk begini selalunya ada 

sayur taugeh goreng bersama tahu dengan udang atau ikan bilis. Dan bila tiba waktu makan, tahu dalam sayur 

taugeh itu akan menjadi kurang ....Saya suka sangat makan tahu yang digoreng bersama sayur taugeh apalagi 

jika ianya baru saja di masak!

Adakala perkara yang sama juga akan berulang kembali dalam keluarga kita kini dan ianya kan mengimbau kembali 

kisah kita semasa kecil........Adus rindunya masakan sambal ikan emak...tetapi emak dah tak masak 

lagi...kesihatan nya tidak mengizinkan. 

Sambal ikan kembong ini memang jadi kegemaran anak-anak juga. Selalunya saya masak begini bila saya 

buat sup sayur atau pun sayur masak lemak putih. Memang kena gandingan nya...tak payah masak lauk lain 

lagi...






Nak masak nya pun senang...kalau kat rumah saya ni tak boleh pedas-pedas jadi kena lah kurangkan pedas 

nya. Jika cukup rasa masin, masam dan manisnya ( jgn terasa sangat rasa manis gula- kena seimbang)...pasti 

ada yang meratah saja....



SAMBAL IKAN KEMBONG

BAHAN-BAHAN

4-5 ekor ikan kembong

4 ulas bawang merah*

1 ulas bawang putih*

4 sudu makan cili kisar*

1/2 inci belacan*

2 sudu makan air asam jawa

gula dan garan secukup rasa


CARA MEMASAK:-

1. Siang ikan cuci dan lumurkan dengan kunyit dan garam.

2. Goreng ikan hingga garing, angkat dan ketepikan.

3. Kisar bahan bertanda * dan tumis hingga nail bau. Masukkan cili kisar dan masak sehingga naik minyak atau cili menjadi agak garing.

4.Masukkan air asam jawa , gula dan garam. 

5. Akhir sekali masukkan ikan yang telah di goreng dan gaul sebati.

6. Angkat dan boleh lah di hidangkan.


2 comments:

ady said...

as-salam
sedapnye sambal ikan kembong..sedap ni mkn dgn nasi panas2..suka sangat dgn ikan kembong..

aeinio said...

adehhhh sodap ehlaaa kembung cili nih..... terus laparr..