Friday, September 30, 2011

EGG TOFU WIF SWEET PEA


Assalamualaikum...

Kadangkala saya pening juga nak masak sayur apa untuk hidangan. Anak-anak memang selalunya menolak 

sayur. Kalau makan pun kena selalu diingatkan atau ikut selera mereka.

Mood pun jadi tak rajin sebab yang makan pun hanya saya dan suami.

Jadi saya masaklah apa yang saya suka.

Saya gemarkan masak sayur begini. Ringkas dan mudah malah manis ajer....

Kebetulan ada seplastik enoki mushroom jadi saya masukkan juga .

Memang sedap dan 'manis ' ajer. Terutamanya bila digigit sweet peadan celery tu...krak krum krak krum.

Kalau saya , tak payah makan dengan nasi pun tak pa ...ratah gitu ajer.



Elakkan dari memotong Tofu kecil-kecil kerana akan menyerap lebih minyak apabila di goreng.



Hidangan yang sihat dan berkhasiat.


EGG TOFU WIF SWEET PEA

BAHAN-BAHAN

3 peket egg tofu

200 gm isi ayam

2 ulas bawang putih

2 sudu sos tiram

1 tbsp tepung jagung

Sweet pea

Enoki mushroom

celery

lada sulah

CARA MEMASAK:-

1. Potong egg tofu dan goreng sehingga kekuningan. Angkat dan ketepikan.

2. Cincang bawang putih dan tumis dengan sedikit minyak hingga naik bau.

3. Masukkan isi ayam yang telah di hiris nipis dan gaul rata. Masak kan ayam sehingga separuh masak.

4. Masukkan air secukupnya. Biarkan mendidih. Masukkan sos tiram dan garam secukup rasa.

5. Masukkan pula tepung jagung yang telah di cairkan dan gaul rata. Biarkan mendidih.

6. Masukkan sweet pea ,celery dan enoki mushroom . Biarkan sebentar dan masukkan pula egg tofu dan lada sulah.

7. Jika suka titik kan sedikit minyak bijan untuk aroma yang lebih enak.


No comments: