Thursday, July 14, 2011

..... sedapnya Serawa Durian.



Sepanjang perjalanan saya ke dan dari Melaka minggu lepas mata saya tak jemu memandang orang menjual 

durian. Pada mulanya saya berhasrat ingin membeli dan bawa pulang. Tetapi bila memikirkan bau yang akan 

di hidu sepanjang perjalanan saya batalkan hasrat itu. Musim durian kini mula melanda bahagian Selatan 

Semenanjung. Dan untungnya saya yang tinggal di 'klang Valley' ini tiada musim lagi untuk raja buah ini.

Kalau di Jusco memanjang aje ada dijual.

Saya bukanlah pengemar tegar buah durian. Begitu juga yang lain dalam keluarga saya. Selalunya saya beli 

sebiji dua saja yang benar-benar elok dan kami akan makan seulas dua saja seorang. Hanya sekadar melepas 

gian baunya yang menusuk hidung!

Kelmarin saya beli 4 biji durian . Dah tentu tak habis di makan. Seperti biasa saya akan membuat serawa 

durian. Kalau yang ini memang laku .....





Kebetulan, stok gula melaka asli yang saya beli di Melaka Sentral masih ada, lagi lah sedap!



Nak tanak pulut takut angin dan nak mengirai roti jala pula saya di landa kemalasan. Apalagi... makan dengan roti ajerla.....Jom makan! Untuk resepi sila klik di entri lama saya yer....


3 comments:

Cendana Kasih said...

weiii...saya dh tak jeles tengok pengat doyan ni..sbb umah saya pun tengah ada doyan..hahaha....

yer kak, kat melaka mmg tgh banyak doyan, murah lak tu..saya beli kat melaka, tp saya bukak semuanya, isi dalam tupperware, so takde la bau doyan menyelinap ke seluruh kete...hehehe....

nuwairani ismail said...

alahai kak...roti ke bende tu? comel sangat rupenye..hihih...sedapnya serawa durian...

azian said...

nuwairani,
bila makan serawa kenalah dgn perasaan...tu roti pun jadi love jugak...hihihi.

Mah,
ni akak kat Melaka, ingat nak singgah beli durian juga. Rm 2.50 ajer sekilo. Nak masuk dlm tupperware jugak mcm yang Mah buat tu...