Thursday, June 2, 2011

KEK BATIK MILO


Alooo....Assalamualaikum... Berjumpa kita kembali yer...

Musim cuti sekolah telah bermula menandakan saya harus menggandakan tenaga dan kesabaran. Kat rumah 

saya ini ada 3 anak lelaki yang sedang naik dan seorang perempuan yang macam 'lelaki' juga.  Ada kala 

pening kepala juga bagaimana nak meleraikan suasana 'tegang' kat rumah ni....

Sempena cuti sekolah ini saya kenalah rajin menggodek di dapur ni...Almaklumlah bila dah asyik dok 

mengadap TV tentulah lapar ajer dia orang tu...Walaupun gitu saya masih lagi tidak dapat aktif memasukkan 

N3 ke dalam ' kitab resepi' saya ini memandangkan saya masih belum dapat menyelesaikan masalah wifi saya 

tu...Kadang-kadang geram juga...tapi nak buat macamana...sabor ajer le... Terpaksalah guna juga si kura-

kura ni....

Baru-baru ni saya mencuba resepi kek batik yang saya lihat di sini . Saya teringin pulak nak mencuba resepi 

dari Blog HaSue ni...Terima kasih daun keladi...nanti akak cuba yg lain lagi.... Setelah di buat saya dapati 

penggunaan biskut Marie tidak perlu banyak memandangkan ianya hanya perlu di susun berbanding dengan 

teknik yang lain yang memerlukan biskut itu di kacau bersama di dalam kuali. 

Apapun resepi dan teknik nya kek batik ini tetap jadi pilihan anak-anak dan yang penting amat mudah untuk 

di buat. Memandangkan loyang yang saya gunakan besar maka 'layer' kuih ini jadi rendah. Lain kali saya akan 

gunakan loyang atau bekas yang kecil sedikit.

Jika ada teman yang nak mencuba untuk anak-anak di cuti sekolah ini bolehlah try..... resepi dan caranya seperti berikut....





KEK BATIK MILO
(Sumber : HaSue)

BAHAN-BAHAN

250 gm butter

200 gm Milo

3 tbsp cocoa powder

1 tin kecil condense milk

1 tsp esen vanila
( tiada dlm resepi tp saya letak)

Biskut Marie coklat cair

CARA MENYEDIAKAN:-

1. Alas kan loyang dengan plastik. Sapukan loyang dengan sedikit minyak terlebih dahulu supaya plastik melekap di permukaan loyang.

2. Cairkan butter. Masukkan susu pekat dan esen vanila. Gaul rata di atas api kecil. Lebih mudah jika guna kuali.

3. Masukkan sedikit demi sedikit serbuk koko dan milo sambil di gaul rata agar milo tidak bergentel.
Kacau sehingga pekat dan adunan menjadi licin.

4. Masukkan sedikit adunan dan ratakan. Susun biskut marie memenuhi permukaan adunan milo. 

5. Ratakan sedikit lagi adunan milo. Susun semula biskut marie di atasnya. Ulangi proses tersebut sehingga habis.




No comments: