Tuesday, June 7, 2011

BLUEBERRY CHEESE TART


Assalamualaikum.

Kali ini saya membuat Blueberry Cheese tart mengikut resepi yang saya dapati di salah satu kelas yang saya 

ikuti. Walaupun ini bukanlah resepi yang di ajar tetapi telah di beri secara sukarela oleh guru yang mengajar. 

Dan kali ini saya telah merasai hasil dari resepi tersebut. Lebih ranggup dari resepi di N3 terdahulu.

Dah 3 biji saya makan waktu membuatnya. 

Untuk kali ini saya tidak langsung menggunakan mixer hanya secara manual saja. Dan inginkan kelainan saya 

warnakan separuh dari adunan cheese dengan warna violet. Meriah lah sikit...



BLUBERRY CHEESE TART

BAHAN-BAHAN

CRUST

200 gm tepung gandum

100 gm butter

75 gm icing sugar

2 tsp susu segar

1 biji telur


CREAM CHEESE

250 gm cream cheese

50 gm butter

70 gm icing sugar

2 tbsp tepung

1 biji telur

20 gm whipping cream

CARA MENYEDIAKAN:-

1. Satukan kesemua bahan untuk crust kecuali tepung. Gaul rata sehingga sebati dan sedikit berkrim.

2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul rata. Balut dengan plastik dan simpan sebentar di dalam peti sejuk. (adunan agak lembik sedikit)

3. Keluarkan dari peti sejuk dan tekan-tekan sedikit doh ke dalam acuan. Rata kan dan buat sehingga habis.
Bakar selama 15-20 minit dengan kepanasan 160-c atau mengikut oven masing-masing.

4. Satukan butter , cream cheese dan gula icing. Kacau dengan senduk kayu sehingga berkrim. Masukkan telur dan kacau rata.

5. Masukkan whipping cream dan tepung. Gaul rata dan warnakan dengan warna pilihan. Masukkan kedalam beg piping

6. Tinggalkan sedikit cream cheese dan warnakan dengan warna violet untuk hiasan. Masukkan ke dalam beg piping dan potong hanya sedikit saja di bahagian hujung nya.

7. Setelah crust masak dan di sejukkan, paipkan sedikit cream cheese diikuti blueberry filling. Tutup filling dengan cream cheese semula.

8. Paipkan sedikit cream cheese berwarna violet dan lorekkan menggunakan cake tester.

9. Bakar selama 6-10 minit.


2 comments:

LYAN said...

tsp dengan tbsp tu apa? hee, saya nk try lah buat bluberry cheese tart ni dengan kawan2 saya.

Azian Nd said...

JR, tsp =tea spoon.
tbsp = tanbble spoon.

Semat membuat cheese tart yer...