Saturday, October 23, 2010

NZ Sirloin Steak


Makan malam kami sebentar tadi. Memang telah lama juga saya tidak masak steak sendiri. Kebetulan pagi 

tadi saya lalu di kedai menjual barangan frozen maka sempat juga saya membeli sekilo daging untuk di buat 

steak. Selepas cair semua aisnya saya memerapkan ia untuk di masak pada waktu malam.

Memang lembut dan sedap kerana ia telah lama di perap. Sewaktu masak tadi tiada pula sayur-sayuran yang 

sesuai untuk dimakan bersama steak hanya ada epal hijau saja. Jadilah epal hijau pun ok juga dan saya balik-

balikkan di atas grill pan sebentar....Kali ini saya tidak membuat mashed potato.Selain fries saya saja tambahkan 

nugget untuk anak kecil saya Lisa.  Anak kedua saya yang keluar ber BBQ di rumah teman 

nya ketika saya memasak sempat berpesan untuk meninggalkan sekeping dua untuknya. Nak juga!



NZ SIRLOIN STEAK

BAHAN-BAHAN

1 Kilo Sirloin NZ Beef 

2 Sudu besar kiub ayam

2 Sudu serbuk Lada hitam

2 Ulas bawang putih
(ditumbuk halus)

Bahan B

1 Tin sup mushroom Campbells

2 Ulas bawang putih (tubuk)

Lada sulah

1/2 Cawan air


CARA MEMASAK:-

1. Gaul rata semua bahan A dan perap sekurang-kurangnya 1 jam.

2. Masak di atas kuali/grill pan dengan sedikit butter.

3. Di dalam kuali yang sama setelah selesai masak steak, dengan sedikit butter tumis bawang putih hingga garing.

4. Tuang air, sup mushroom Campbells, garam dan lada sulah/ lada hitam . Masak sehingga pekat. Angkat dan hidang.



No comments: