KLIK KLIK NUFFNANG

Wednesday, December 2, 2009

UDANG GORENG KUNYIT


Sebut pasal udang memang tidak boleh dipisahkan dari keluargaku, Setiap minggu pasti ada satu atau lebih hidangan yang berasaskan udang. Antara hidangan yang ringkas yang menjadi kegemaran anak-anakku yang sememangnya tidak gemarkan hidangan pedas-pedas adalah Udang Goreng Kunyit. Untuk memasaknya memang mudah. Semudah mengira 123... dan hasilnya pasti licinnnn.....

BAHAN-BAHAN

1/2 Kilo udang

1 Biji bawang besar

2 Biji cili merah

2 Ulas bawang putih

Serbuk lada sulah

1 Sudu kunyit serbuk


CARA MENYEDIAKAN:-

1. Bersihkan udang.Tumbuk bawang putih. Hiris bawang besar bulat-bulat.Begitu juga cili.

2. Tumis bawang putih hingga naik bau wangi dam masukkan udang. Gaul rata udang dan masukkan pula kunyit serbuk, bawang besar dan cili yang telah dihiris kasar.

3. Masukkan serbuk lada sulah dan sedikit sahaja garam. Jangan terlalu lama udang dimasak kerana ia akan menjadi keras. Angkat.

5 comments:

TintaCyber/DapurkuBerasap said...

sedap nie....anaka saya pun suka juga udang,,,tapi tinta tak boleh sgt makan udang..allergik...kalau teringin mkn ...lpas tu kena mkn pil..mnahan gatal..mata,hidung...apalah nasib..

Watierman said...

Ayu sungguh udang tu dok bersimpuh..berkenan pulak.......cara-cara orang nak mengicak...kan!!

HALAMANKU said...

Kak Yan syedapnyer...makan ngan nasi panas2...akak menu ini sesuai diamal oleh dapo bujang senang erma...hu hu nak makan udang...

HALAMANKU said...

Salam Kak Yan...Syedapnyer...makan ngan nasi panas2 memang sesuai jadi menu di dapo bujang senangku itew...nak makan udang...

AZIAN said...

Salam,

tintacyber,
Cian nye awak ye...& cian saya juga kerana selepas makan mulalah menggaru juga....hahahaha.

Watierman,
Tak dapeklah den nak nolong...dah habih dah....

Halamanku,
Memang yea mudah untuk org bujang & org sibuk mcm akak nih....yg penting sedapppp....