Thursday, December 24, 2009

ASAM PEDAS




                              
                                Cencaluk penambah selera

Jika dahulu anak-anak masih kecil aku jarang sekali masak asam pedas. Apatah lagi suamiku juga kurang mengemarinya.Tetapi kini anak-anak sudah mula 'pandai' makan dan kadangkala mereka pula yang meminta hidangan Asam Pedas. Ada banyak cara untuk memasak Asam Pedas mengikut citarasa masing-masing. Begitu juga dengan aku. Yang pasti anak-anak telah mengemari caraku memasak asam pedas dan semestinya ia tidak terlalu pedas!
Adakalanya apabila terasa ingin makan Asam Pedas aku dan suami akan ke sebuah gerai bernama ASAM PEDAS yang terletak di Puchong Prima. Asam pedasnya agak menepati citarasaku dan yang istimewanya di hidang di dalam 'claypot' bersama telur masin dan cencalok. Pergghhh... cukup sempurna gandingannya dan bakal-bakal menambahkan berat badan.....
Apapun sesiapa yang nak tengok resepiku jom layannnn....


BAHAN-BAHAN:-

1/2 Kilo ikan kembung

Bendi

Air Asam jawa secukupnya

DIKISAR

5 Sudu besar cili kisar

2 Biji bawang besar

1 Ulas bawang putih

1 inci belacan

1 Inci kunyit hidup


CARA MEMASAK:-

1. Tumis bahan kisar hingga agak garing. Masukkan ikan yang telah di bersihkan dan biarkan ia sebati dengan bahan tumis sebentar.

2. Masukkan air asam dan garam serta secubit gula. Apabila telah agak pekat kuah seperti yang dikehendaki masukkan bendi .Biar sebentar dan angkat.

Nota: Masukkan daun kesom/limau purut ketika menumis jika suka.


5 comments:

HALAMANKU said...
This comment has been removed by the author.
HALAMANKU said...
This comment has been removed by the author.
HALAMANKU said...

Salam...mmmm syedapnyer...erma suka asam pedas...he he nak join makan skali.... mengancam tui...

ibu humaira said...

salam kak, dr sejak kawen rsenye baru 2 kali kot pernah masak asam pedas. x pro lg la kak yan.. kne blaja2 slalu nih hehe

Watierman said...

Asam pedas memang fav....guna ikan tenggiri pun sedap, ikan pari lagi sedap...ikan tongkol pun boleh jugak....gerut pun ada jugak orang buat....janji kuahnya perh!!!